Београд, 24.05.2012.

Пресуда I-3 УЖ 523-12-заштита изборног права

Република Србија
УПРАВНИ СУД 
ОДEЉЕЊЕ У КРАГУЈЕВЦУ
I-3  Уж 523/12
Дана 24.05.2012.године
Б е о г р а д



У ИМЕ НАРОДА


                       

Управни суд, у већу састављеном од судија: Љиљане Петровић, председника већа, Jелене Ивановић и Олге Петровић, чланова већа, са судским саветником Весном Даниловић, као записничарем, одлучујући о жалби подносиоца изборне листе Демократска странка Србије-Војислав Коштуница, коју заступа овлашћено лице Велибор Ћирић из Трстеника, Радоја Крстића 86/9, изјављеној против решења Изборне комисије општине Трстеник број 013-5-157/2012-09 од 21.05.2012.године, у предмету заштите изборног права, у нејавној  седници већа, одржаној дана 24.05.2012.године у 18,00  часова,  донео је



П Р Е С У Д У

  
Жалба се УСВАЈА и ПОНИШТАВА решења Изборне комисије општине Трстеник број 013-5-157/2012-09 од 21.05.2012.године.


О б р а з л о ж е њ е

  

Ожалбеним решењем одбијен је, као неоснован, приговор жалиоца број 013-5-148/2012-09 од 19.05.2012.године изјављен на закључак Изборне комисије општине Трстеник број 013-5-146/2012-09 од 18.05.2012.године, којим се у ставу I диспозитива, исправља Записник о раду Изборне комисије општине Трстеник на утврђивању резултата избора за одборнике Скупштине општине Трстеник, одржаних 06. маја 2012.године, број 013-5-128/09-12 од 07.05.2012.године, и то у тачки 5. у делу који се односи на број мандата које су добиле поједине изборне листе, на тај начин што се: - за изборну листу бр.1. Уједињени региони Србије-Верица Калановић уместо 17 утврђује 18 мандата; - за изборну листу бр.3. Српски покрет обнове-др. Радован Поповић уместо 5 утврђује 6 мандата; - за изборну листу бр.5. Покренимо Трстеник-Томислав Николић ( Српска напредна странка, Нова Србија, Покрет снага Србије-БК, Покрет социјалиста) уместо 7 утврђује 8 мандата; - за изборну листу бр. 6. Демократска странка Србије-Војислав Коштуница уместо 3 утврђује 0 мандата. У ставу II диспозитива закључка, у свему осталом остаје на снази Записник о раду Изборне комисије општине Трстеник број 013-5-128/09-12 од 07.05.2012.године о утврђивању резултата избора за одборнике Скупштине општине Трстеник, одржаних дана 06. маја 2012.године и у ставу III  диспозитива, овај закључак доставити свим подносиоцима изборних листа.
  
У жалби, поднетој овом суду дана 22.05.2012. године у 10,41 часова, допуњеној поднеском од 23.05.2012.године, примљеном у суду истог дана у 08,50 часова, жалилац наводи да је Изборна комисија општине Трстеник донела закључак 013-5-146/2012-09 дана 18.05.2012.године, којим је исправила свој Записник о раду на утврђивању резултата избора за одборнике Скупштине општине Трстеник, одржаних 06. маја 2012.године, број 013-128/09-12 од 07.05.2012.године у делу који се односи на број мандата које су добиле поједине изборне листе на тај начин што је изборним листама Уједињени региони Србије-Верица Калановић, Српски покрет обнове-др Радован Поповић и Покренимо Трстеник-Томислав Николић доделила још по један мандат, а Демократској странци Србије-Војислав Коштуница одузела три мандата, са образложењем да је дана 17.05.2012.године уочена грешка у прерачунавању освојених мандата јер „програм за прерачунавање мандата није повукао податке о броју неважећих гласачких листића“,  с тим што се не наводи број неважећих гласачких листића нити на који начин су они довели до промене у расподели мандата, а не постоји ни један податак како се дошло до првобитне расподеле мандата и како је Комисија уочила грешку. Систем обрачуна броја добијених гласова и расподеле мандата врше представници Републичког завода за статистику уз логичко-рачунарску контролу, истиче жалилац, сматрајући да је мало вероватно да је до такве грешке могло да дође. Жалилац указује да је у складу са чланом 52. Закона о локалним изборима, рок за подношење приговора на објављене резултата избора био 24 часа од када је донета одлука, односно усвојен записник, а како није поднесен ни један приговор, Изборна комисија није имала право да по службеној дужности врши поништај расподеле мандата, јер јој то овлашћење није дато одредбама Закона о локалним изборима, те како се за поступање по службеној дужности не прописују рокови, то значи, да би изборна комисија у било ком тренутку, у току трајања мандата изабране Скупштине могла да врши поништавање резултата избора, што није у духу Закона о локалним изборима, по коме се рокови рачунају на сате и преклузивни су, посебно што се у конкретном случају не ради о исправци техничке грешке по члану 209. ЗУП-а, јер се ради о суштинској измени одлуке о додели мандата. Жалилац се позива на пресуду Врховног суда Србије Уж 36/07 од 28.01.2007.године према којој се начело официјелности из чл.113.-115. Закона о општем управном поступку не може применити у изборном поступку. Подносилац приговора је предложио да суд жалбу усвоји и поништи ожалбено решење.
  
У одговору на жалбу, предатом непосредно суду дана 23.05.2012.године у 12,17 часова, допуњеном поднеском примљеном у суду дана 24.05.2012.године у 10,52 часова, Изборна комисија општине Трстеник је навела да остаје у свему при образложењу ожалбеног решења и да нема свој Пословник о раду, достављајући списе предмета.
  
Одлучујући о поднетој жалби, на основу одредбе члана 54. став 1. и 3. Закона о локалним изборима (''Службени гласник РС'', број 129/07, 34/10 и 54/11), која је допуштена и благовремено изјављена од овлашћеног лица, које је примило ожалбено решење дана 21.05.2012. године у 16,00 часова, оценом навода жалбе, одговора на жалбу и достављених списа предмета,  Управни суд је нашао да је жалба основана.
  
Према стању у списима, Изборна комисија општине Трстеник је Записником на утврђивању резултата избора за одборнике Скупштине општине Трстеник, одржаних 06. маја 2012.године, број 013-5-128/09-12 од 07.05.2012.године утврдила резултате избора, који поред осталог, садржи утврђен број гласова који је добила свака изборна листа, као и број расподељених мандата за сваку изборну листу. На овај записник, који је објављен у „Службеном листу општине Трстеник“ број 4/2012 од 08.05.2012.године, није било изјављених приговора овлашћених подносилаца.
  
Дана 18.05.2012.године Изборна комисија општине Трстеник је донела закључак број 013-5-146/2012-09 којим је исправила свој напред наведени Записник о раду на утврђивању резултата избора за одборнике Скупштине општине Трстеник, одржаних 06. маја 2012.године, број 013-5-128/09-12 од 07.05.2012.године, и то у тачки 5. у делу који се односи на број мандата које су добиле поједине изборне листе, као у тачки I диспозитива, са образложењем да је дана 18.05.2012.године Изборној комисији, од стране лица које је уносило податке са записника о раду бирачких одбора, достављена службена белешка сачињена истог дана у 9,23 часова, у којој се наводи да је дана 07.05.2012.године у 7,30 часова приликом уноса података, због техничке грешке (програм за прерачунавање мандата одборника није повукао из EXCEL-a све податке, тачније податке о броју неважећих листића), дошло до грешке у прерачунавању освојених мандата, а која грешка је уочена тек након усмене примедбе члана изборне комисије од 17.05.2012.године, обзиром да пре тога није било приговора. Даље, из образложења закључка од 18.05.2012.године произлази да је Изборна комисија извршила увид у табеле приложене уз службену белешку од 18.05.2012.године и упоредном анализом табела утврдила да је приликом електронске обраде података учињена техничка грешка, па је након исправљања исте, утврђено да је изборна листа Уједињени региони Србије-Верица Калановић уместо утврђених 17 освојила 18 мандата, изборна листа Покренимо Трстеник-Томислав Николић ( Српска напредна странка, Нова Србија, Покрет снага Србије-БК, Покрет социјалиста) уместо утврђених 7 освојила 8 мандата и изборна листа Српски покрет обнове-др Радован Поповић уместо утврђених 5 освојила 6 мандата, а да Изборна листа Демократска странка Србије-Војсилав Коштуница није освојила потребан број гласова за учешће у расподели мандата, констатујући да је истог дана, 18.05.2012.године, од стране четири члана Изборне комисије поднет захтев за исправљање напред наведене техничке грешке. 
  
Изборна комисија Општине Трстеник се у уводу закључка од 18.05.2012.године позвала на члан 209. Закона о општем управном поступку („Службени лист СРЈ“,бр.33/97 и 31/2001 и „Службени гласник РС“,бр.30/2010) и члан 40. став 4. Закона о локалним изборима („Службени гласник РС“,бр.129/2007, 34/2010 и 54/2011).
  
Ожалбеним решењем,донетим по приговору жалиоца на закључак од 18.05.2012.године, Изборна комисија општине Трстеник је нашла да је приговор неоснован, јер је у конкретном случају реч о очигледној техничкој грешки која се према члану 209. ЗУП-а може исправити у свако време, па је закуљчком та очигледна омашка исправљена.
  
Oдредбом члана 3. Устава Републике Србије („Службени гласник РС“,бр.98/2006) којим је установљено начело владавине права прописано је да је владавина права основна претпоставка Устава и почива на неотуђивим људским правима и да се остварује слободним и непосредним изборима, уставним јемствима људских и мањинских права, поделом власти, независном судском влашћу и повиновањем власти Уставу и закону. 
   
Одредбом члана 52. Устава изборно право је загарантовано као једно од људских права и прописано је да сваки пунолетан, пословно способан држављанин Републике Србије има право да бира и да буде биран. Изборно право је опште и једнако, избори су слободни и непосредни, а гласање је тајно и лично. Изборно право ужива правну заштиту у складу са законом. 
  
Ова заштита обезбеђена је Законом о локалним изборима („Службени гласник РС“,бр.129/2007...54/2011) који у члану 3. дефинише изборно право као слободно, опште и једнако и које грађани остварују непосредно, тајним гласањем, при чему нико нема право да по било ком основу спречава или приморава грађанина да гласа, да га позива на одговорност због гласања или да од њега тражи да се изјасни за кога је гласао или зашто није гласао.
  
Заштита изборног права такође је обезбеђена Законом о избору народних посланика („Службени гласник РС“, бр.35/2000...36/11), који се по члану 58. Закона о локалним изборима у појединим случајевима сходно примењује на избор одборника ако Законом о локалним изборима није одређено, а који чланом 9. дефинише изборно право и то тако што оно обухвата право грађана да на начин и у поступку који је утврђен овим законом: бирају и буду бирани; кандидују и буду кандидовани; одлучују о предложеним кандидатима и изборним листама; да кандидатима јавно постављају питања; да буду правовремено, истинито, потпуно и објективно обавештени о програмима и активностима подносилаца изборних листа и о кандидатима са тих листа, као и да располажу другим правима која су предвиђена овим законом. 
  
Закон о локалним изборима по члану 1. уређује избор и престанак мандата одборника скупштине јединица локалне самоуправе. Овај закон садржи материјално правне и процесно правне одредбе, али њима није прописана могућност исправке објављеног записника о утврђивању резултата избора и расподели мандата.
  
Одредбом члана 11. став 1. Закона о локалним изборима прописано је да су органи за спровођење избора - изборна комисија јединица локалне самоуправе и бирачки одбори, а ставом 2. члана 11. овог закона прописано је да су органи за спровођење избора  самостални и независни у раду и раде на основу закона и прописа донетих на основу закона. 
   
Одредбом члана 15. став 1. тачка 1. и став 2. Закона о локалним изборима  прописано је да се изборна комисија стара о законитости  споровођења избора одборника и да у свом раду изборна комисија  сходно примењује, упутства и друге акте Републичке изборне комисије који се односе на спровођење избора за народне посланике.   
  
Одредбом члана 24. Пословника Републичке изборне комисије  („Службени гласник РС“,бр.5/2012.године),  прописано је да у поступку по приговорима о питањима која нису изричито уређена законом, Комисија сходно примењује одредбе Закона о општем управном поступку.
  
Како Закон о локалним изборима не прописује могућност исправке објављеног записника о утврђеним резултатима избора, а како је  Изборна комисија општине Трстеник цитираном одредбом члана 24. Пословника, који се примењује на основу члана 15. став 2. Закона о локалним изборима, овлашћена да сходно примењује Закон о општем управном поступку само у поступку по приговорима, то је доношењем закључка од 18.05.2012.године, (који није донет у поступку по приговору), применом одредби Закона о општем управном поступку, као и ожалбеног решења, Изборна комисија општине Трстеник, погрешно применила закон на штету жалиоца, што се жалбом подносиоца основано истиче.
  
Такође, одредбом члана 40. став 1. и члана 41. став 4. Закона о локалним изборима прописано је да се утврђивање резултата избора и расподела мандата применом система највећег количника врши записником, а не решењем, јер се записником само констатује изборна воља бирача и број освојених мандата. Одлуку о броју гласова и мандата доносе бирачи, а комисија је записником овлашћена да само то констатује, а не да о томе одлучује, па је ово још један разлог због кога се не може применити члан 209. Закона о општем управном поступку применом кога је могуће вршити исправку само решења, али не и записника.
  
Имајући у виду све напред наведено, Управни суд је на основу члана 54. став 3. и став 4. и члана 55. став 1. Закона о локалним изборима и сходном применом члана 40. став 1. и став 2. Закона о управним споровима (''Службени гласник РС'', број 111/09), одлучио као у диспозитиву пресуде.
  
          
ПРЕСУЂЕНО У УПРАВНОМ СУДУ 
дана: 24.05.2012.године  у 18,00 часова, I-3 Уж 523/12

Записничар,                             Председник већа-судија
Весна Даниловић,с.р.               Љиљана Петровић,с.р.


За тачност отправка
Управитељ писарнице
Дејан Ђурић


МП