Београд, 19.06.2012.

Пресуда II-2 6 УЖ 589-12-заштита изборног права

Република Србија
УПРАВНИ СУД 
II-2  6 Уж. 589/12
19.06.2012. године
Б е о г р а д



У ИМЕ НАРОДА

                      

Управни суд, у већу састављеном од судија: Биљане Тамбурковски Баковић, председника већа, Јелене Тишма-Јовановић и Драгана Јовановића, чланова већа, са судијским помоћником Светланом Живановић, као записничарем, решавајући о жалби Реџепа Абазија, овлашћеног лица за подношење Изборне листе “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA”, против решења Изборне комисије Општине Медвеђа, број 013-346/2012-01-54 од 12.06.2012. године, у предмету заштите изборног права, у нејавној седници већа одржаној дана 19.06.2012. године у 11,00 часова, донео је



П Р Е С У Д У

  
Жалба се ОДБИЈА.  


О б р а з л о ж е њ е

  

У жалби, коју је поштом препоручено послао дана 15.06.2012. године, а која је примљена у овом суду дана 18.06.2012. године у 09.06 часова, жалилац наводи да је изборну листу предао благовремено са потпуном документацијом, овереном пред органом овере општине Медвеђа. У жељи да се спречи да део Албанаца изађе на изборе, намерно се погрешно тумаче и примењују одредбе закона по питању употребе језика и писама, а у тренутку када део чланова изборне комисије  није сигуран да ће Управни суд одбити жалбу, врши невиђени притисак на три лица са изборне листе жалиоца да накнадно повуку своје кандидатуре. Међутим, повлачење тих кандидатура не може бити основ за одбијање проглашења изборне листе жалиоца, јер су кандидатуре повучене након доношења закључка о утврђивању наводних недостатака, а нови закључак о отклањању “нових” недостатака, није донесен. Теоријски је могуће да поједини кандидати у међувремену умру, што не може бити основ за одбијање проглашења листе, већ подносилац листе, сходно члану 20. став 6. Закона о локалним изборима, губи право да предложи новог кандидата. Формални недостаци огледају се у томе што је било потребно прво донети закључак о спајању различитих поступака  у један управни поступак, а што у конкретном случају није учињено. Очигледно је да се ради о незнању председника и секретара изборне комисије и намери да се део грађана Албанског народа у општини Медвеђа онемогући да изађе на изборе и тим путем бори за своја права, те жалилац предлаже да Управни суд поништи решење Изборне комисије оштине Медвеђа број 013-346/2012-01-54 од 12.06.2012. године и мериторно реши изборни спор доносећи решење о проглашењу изборне листе Демократске уније Албанаца.

  
У одговору на жалбу, који је достављен овом суду, са списима предмета, 18.06.2012. године у 09,06 часова, Изборна комисија општине Медвеђа наводи да је ожалбено решење донето у свему на законит начин и предлаже да суд одбије жалбу, као неосновану.

  
Одлучујући о поднетој жалби, на основу одредбе члана 54. став 1. и 3. Закона о локалним изборима (“Службени гласник РС”, број 129/07, 34/2010 и 54/11), оценом навода жалбе, одговора на жалбу и достављених списа предмета, Управни суд је нашао да жалба  није основана.

  
Из списа предмета произлази да је на седници Изборне комисије општине Медвеђа одржаној 9. јуна 2012. године, о чему постоји записник, донет закључак, број 013-346/2012-26, којим се подносиоцу Изборне листе “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” налаже да у року од 48 часова од пријема тог закључка отклони недостатке који су сметња за проглашење те листе, тако што ће доставити обрасце Изборне листе кандидата за одборнике Скупштине Општине Медвеђа (СО-1), Овлашћења за подношење изборне листе (СО-2), Изјаве о прихватању кандидатуре за одборнике Скупштине општине Медвеђа (СО-5), Списка бирача који подржавају листу кандидата за одборнике Скупштине општине Медвеђа (СО-7) и Изјаве најмање 200 бирача да подржавају ову листу кандидата за одборнике Скупштине општине Медвеђа (СО-7/а) са правилно уписаним називом подносиоца изборне листе, онако како је уписано у Регистру политичких странака, као и унетим називом изборне листе у складу са називом подносиоца листе. Ово због тога што је утврђено, а ни међу странкама није спорно, да је назив подносиоца Изборне листе на наведеним обрасцима уписан на српском језику латиничним писмом и на албанском језику албанским писмом, а у Регистру политичких партија  је наведена партија регистрована под називом “Демократска унија албанаца – Unioni demokratik Shqiptar” при чему је назив на српском језику исписан ћириличним писмом, а назив на албанском језику албанским писмом.  Из списа произилази да је жалиоцу тај закључак уручен 9.06.2012. године у 14,22 часова, те да је истог дана у 15,55 часова, изјавио приговор на закључак, који се такође налази у списима, у коме наводи да је поднета документација у свему уредна, јер би било довољно и да  је попуњена само на албанском језику и албанским писмом. У списима се налази и одлука Управног суда II-2 Уж. 584/12 од 13.06.2012. године,  којом је у ставу првом пресуде, одбијена жалба истог жалиоца против решења Изборне комисије општине Медвеђа, број 013-346/2012-01-39 од 11.06.2012. године, у делу којим је тачком 2. диспозитива одбијен приговор жалиоца против закључка Изборне комисије општине Медвеђа, број 013-346/2012-01-26 од 09.06.2012. године, а у ставу другом пресуде одбачена жалба против решења Изборне комисије општине Медвеђа, број 013-346/2012-01-39 од 11.06.2012. године, у делу којим је тачком 1. диспозитива одбијено проглашење Изборне листе “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” за избор одборника Скупштине општине Медвеђа на локалним изборима расписаним за 24.06.2012. године.  

  
Ожалбеним решењем одбијен је жалиочев приговор, изјављен на решење Изборне комисије општине Медвеђа 013-346/2012-01-39 од 11.06.2012. године, којим се у ставу првом диспозитива решења, одбија проглашење изборне листе DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA-DUA;UNIONI DEMOKRATIK SHQIPTAR-UDSH, подносиоца DEMOKRATSKЕ UNIJЕ ALBANACA-DUA; UNIONI DEMOKRATIK SHQIPTAR-UDSH, из разлога што листа садржи неостаке који су сметња за проглашење у складу са Законом о локалним изборима, односно на изборној листи има мање од 1/3 кандидата за одборнике од укупног броја одборника који се бира, након подношења оверених изјава троје одборничких кандидата о повлачењу кандидатуре и из разлога што подносилац изборне листе није поступио по закључку Изборне комисије општине Медвеђа број 013-346/2012-01-26 од 09.06.2012. године, односно није отклонио недостаке који су сметња за проглашење изборне листе у складу са закључком комисије и у ставу другом диспозитива решења, одбија се приговор подносиоца листе DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA-DUA; UNIONI DEMOKRATIK SHQIPTAR-UDSH број 013-346/2012-01-27 од 09.06.2012. године поднет у 15,55 часова, као неоснован.

  
У образложењу ожалбеног решења којим је одбијен приговор жалиоца изјављен на решење број 013-346/2012-01-39 од 11.06.2012. године, изборна комисија је, ценећи све наводе приговора, истакла да је одлучила јединственим решењем у складу са одредбама Закона о општем управном поступку, јер се оба става диспозитива решења против кога је поднет приговор, заснивају на истом чињеничном стању. Изборна комисија је ценила и навод из приговора да изјаве о повлачењу кандидатуре одборничких кандидата, нису од утицаја на испуњеност услова за проглашање листе, али је, по оцени суда правилно нашла да је сметња за проглашење листе чињеница да након повлачења изјава одборничких кандидата, листа нема потребан број кандидата да би била проглашена. Ово стога што је одредбом члана 25. став 2. Закона о локалним изборима, прописано да кад изборна комисија утврди да изборна листа садржи недотаке који су сметња за проглашење изборне листе у складу са тим законом, донеће, у року од 24 часа од пријема изборне листе, закључак којим се подносиоцу изборне листе налаже да најкасније у року од 48 часова од часа достављања закључка отклони те недостатке, а одредбом члана 25. став 3. истог закона, прописано је да кад изборна комисија утврди да изборна листа садржи недостатке предвиђене тим законом или кад утврди да недостаци изборне листе нису отклоњени или нису отклоњени у предвиђеном року, донеће у наредних 24 часа решење којим се одбија проглашење изборне листе.

  
Имајући у виду чињенично стање утврђено у поступку доношења ожалбеног решења, Управни суд налази да није повређен закон на жалиочеву штету, јер је ожалбено решење донето у свему у складу са одредбом члана 25. став 2. и 3. Закона о локалним изборима.

  
Суд је ценио и навод жалбе који је истицан и у приговору, да је Изборна комисија повредила одредбу члана 20. став  6. Закона о локалним изборима, али налази да је овај навод неоснован јер је наведеном одредбом прописано да кад по доношењу решења о проглашењу изборне листе кандидат буде правноснажном судском одлуком лишен пословне способности, изгуби држављанство Републике Србије, одустане од кандидатуре или ако наступи његова смрт, подносилац изборне листе губи право да предложи новог кандидата. Стога се  ова одредба не може применити у конкретном случају када су кандидатуре одборничких кандидата повучене пре проглашења изборне листе жалиоца, о чему постоје неспорни докази у списима предмета.

  
Код оваквог стања ствари, с обзиром да је жалба одбијена, није основан жалиочев захтев да суд својом одлуком мериторно реши овај изборни спор, односно да прогласи наведену изборну листу, у смислу члана 55. Закона о локалним изборима.

  
Са изнетих разлога, налазећи да ожалбеним решењем није повређен закон на жалиочеву штету, Управни суд је одлучио као у диспозитиву ове пресуде, применом одредбе члана 54. став 3. Закона о локалним изборима и сходном применом одредбе члана 40. став 2. Закона о управним споровима („Службени гласник РС“, број 111/09).
  

ПРЕСУЂЕНО У УПРАВНОМ СУДУ
дана 19.06.2012. године, 11,00 часова, II-2 6 Уж. 589/12

 

Записничар                                  Председник већа-судија
Светлана Живановић,с.р.           Биљана Тамбурковски Баковић,с.р.

За тачност отправка
Управитељ писарнице
Дејан Ђурић

ЉК