13.06.2012.

Presuda II-2 UŽ 584-12-zaštita izbornog prava

Republika Srbija
UPRAVNI SUD 
II-2 Už. 584/12
13. jun 2012. godine
B e o g r a d


U IME NARODA

                      

Upravni sud, u veću sastavljenom od sudija: Tomislava Medveda, predsednika veća, Dragana Jovanovića i Jelene Tišma-Jovanović, članova veća, sa sudijskim pomoćnikom Sandrom Gazetić, kao zapisničarem, rešavajući o žalbi Redžepa Abazija, ovlašćenog lica za podnošenje Izborne liste “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA”, protiv rešenja Izborne komisije Opštine Medveđa, broj 013-346/2012-01-39 od 11. juna 2012. godine, u predmetu zaštite izbornog prava, u nejavnoj sednici veća održanoj dana 13. juna 2012. godine u 14,20 časova, doneo je



P R E S U D U

  
1. Žalba se ODBIJA protiv rešenja Izborne komisije Opštine Medveđa, broj 013-346/2012-01-39 od 11. juna 2012. godine, u delu kojim je tačkom 2. dispozitiva odbijen prigovor žalioca protiv zaključka Izborne komisije Opštine Medveđa, broj 013-346/2012-01-26 od 9. juna 2012. godine .

2. Žalba se ODBACUJE  protiv rešenja Izborne komisije Opštine Medveđa, broj 013-346/2012-01-39 od 11. juna 2012. godine, u delu kojim je tačkom 1. dispozitiva odbijeno proglašenje Izborne liste “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” za izbor odbornika Skupštine Opštine Medveđa na lokalnim izborima raspisanim za 24. jun 2012. godine.  


O b r a z l o ž e nj e

  

Žalbom, koja je preko Izborne komisije Opštine Medveđa dostavljena ovom sudu 12. juna 2012. godine u 21,30 čas, žalilac navodi da je Izborna komisija Opštine Medveđa ožalbenim rešenjem povredila zakon kada je tačkom 1. dispozitiva tog rešenja odbila proglašenje Izborne liste “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” za izbor odbornika Skupštine Opštine Medveđa na lokalnim izborima raspisanim za 24. jun 2012. godine, a tačkom 2. dispozitiva istog rešenja  odbila prigovor žalioca protiv zaključka Izborne komisije Opštine Medveđa, broj 013-346/2012-01-26 od 9. juna 2012. godine. Smatra da nije bilo mesta da se jednim rešenjem odlučuje o suštinski dve pravne stvari, te da nije bilo moguće odbiti proglašenje Izborne liste pre nego što je konačno odlučeno o prigovoru na navedeni zaključak. Dodaje da nije ni bilo razloga da se podnosiocu Izborne liste nalaže da otkloni nedostatke liste, kojih i nema, jer je sva potrebna dokumentacija za proglašenje izborne lista bila uredna. Sa iznetih razloga predlaže Upravnom sudu da po oceni navoda žalbe i uvida u spise predmeta donese presudu kojom će usvojiti žalbu i poništiti ožalbeno rešenje, a zatim da meritorno reši ovu izbornu stvar tako što će doneti rešenje kojim se proglašava navedena izborna lista. 
  
U odgovoru na žalbu, koji je dostavljen ovom sudu, sa spisima, 12. juna 2012. godine u 21,30 čas, Izborna komisija Opštine Medveđa navodi da je ožalbeno rešenje doneto u svemu na zakonit način i predlaže da Sud odbije žalbu, ukoliko je ne odbaci kao prevremeno podnetu.
  
Odlučujući o podnetoj žalbi, na osnovu odredbe člana 54. stav 1. i 3. Zakona o lokalnim izborima (“Službeni glasnik RS”, broj 129/07, 34/2010 i 54/11), ocenom navoda žalbe, odgovora na žalbu i dostavljenih spisa predmeta, Upravni sud je našao da žalba  nije osnovana u delu kojim je tačkom 2. dispozitiva ožalbenog rešenja odbijen prigovor žalioca protiv zaključka Izborne komisije opštine Medveđa, broj 013-346/2012-01-26 od 9. juna 2012. godine. 
  
Iz spisa predmeta proizlazi da je na sednici Izborne komisije Opštine Medveđa održanoj 9. juna 2012. godine, o čemu postoji zapisnik, donet zaključak, broj 013-346/2012-26, kojim se podnosiocu Izborne liste “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” nalaže da u roku od 48 časova od prijema tog zaključka otkloni nedostatke koji su smetnja za proglašenje te liste, tako što će dostaviti obrasce Izborne liste kandidata za odbornike Skupštine Opštine Medveđa (SO-1), Ovlašćenja za podnošenje izborne liste (SO-2), Izjave o prihvatanju kandidature za odbornike Skupštine Opštine Medveđa (SO-5), Spiska birača koji podržavaju listu kandidata za odbornike Skupštine Opštine Medveđa (SO-7) i Izjave najmanje 200 birača da podržavaju ovu listu kandidata za odbornike Skupštine Opštine Medveđa (SO-7/a) sa pravilno upisanim nazivom podnosioca izborne liste, onako kako je upisano u Registru političkih stranaka, kao i unetim nazivom izborne liste u skladu sa nazivom podnosioca liste. Ovo zbog toga što je utvrđeno, a ni među strankama nije sporno, da je naziv podnosioca Izborne liste na navedenim obrascima upisan na srpskom jeziku latiničnim pismom i na albanskom jeziku albanskim pismom, a u Registru političkih partija  je navedena partija registrovana pod nazivom “Demokratska unija albanaca – Unioni demokratik Shqiptar” pri čemu je naziv na srpskom jeziku ispisan ćiriličnim pismom, a naziv na albanskom jeziku albanskim pismom.  Iz spisa proizilazi da je žaliocu taj zaključak uručen 9. juna 2012. godine u 14,22 časova, te da je istog dana u 15,55 časova izjavio prigovor na zaključak, koji se takođe nalazi u spisima, u kome navodi da je podneta dokumentacija u svemu uredna, jer bi bilo dovoljno i da  je popunjena samo na albanskom jeziku i albanskim pismom. Najzad, u spisima se nalazi i zapisnik sa sednice Izborne komisije održane 11. juna 2012. godine, na kojoj je doneto ožalbeno rešenje, iz koga proizilazi da je odbijen žaliočev prigovor na navedeni zaključak. 

Odredbom člana 22. Zakona o lokalnim izborima (“Službeni glasnik RS”, broj 129/07 i 54/11), propisano je da se naziv izborne liste određuje prema nazivu političke stranke koja podnosi listu, a u naziv se može uključiti ime i prezime lica koje politička stranka odredi kao nosioca izborne liste. Prema odredbi člana 30. stav 1. Uputstva za sprovođenje izbora za narodne poslanike Narodne skupštine i izbora za predsednika Republike raspisanih za 6. maj 2012. godine – prečišćeni tekst (“Službeni glasnik RS”, broj 29/12), ako izbornu listu podnosi politička stranka, dužna je da u izbornoj listi svoj naziv kao podnosioca izborne liste navede prema nazivu iz akta o registraciji političkih stranaka, dok je odredbom člana 31. stav 1. istog uputstva, propisano da ako izbornu listu podnosi politička stranka, naziv izborne liste mora da sadrži naziv političke stranke iz akta o registraciji. Nadalje, prema odredbi člana 18. stav 1. Zakona o političkim strankama (“Službeni glasnik RS”, broj 36/09), naziv političke stranke mora biti na srpskom jeziku i ćiriličkom pismu, a prema stavu 2. istog člana, naziv političke stranke nacionalne manjine, ako je to predviđeno statutom, može biti i na jeziku i pismu nacionalne manjine, pri čemu se naziv na jeziku i pismu nacionalne manjine upisuje u Registar posle naziva na srpskom jeziku i ćiriličkom pismu. Najzad, odredbom člana 19. stav 2. Zakona o političkim partijama, propisano je da se naziv političke stranke upotrebljava u pravnom saobraćaju u obliku u kome je upisan u Registar.

  
Imajući u vidu činjenično stanje utvrđeno u postupku donošenja ožalbenog rešenja, a koje ni žalilac u suštini ne spori, kao i navedene odredbe zakona, Upravni sud nalazi da nije povređen zakon na žaliočevu štetu kada je tačkom 2. dispozitiva ožalbenog rešenja odbijen njegov prigovor na navedeni zaključak Izborne komisije od 9. juna 2012. godine. Ovo zbog toga što, i po nalaženju Suda, navedena izborna lista sadrži nedostatke koji su smetnja za njeno proglašenje, budući da je naziv podnosioca Izborne liste na navedenim obrascima upisan na srpskom jeziku latiničnim pismom i na albanskom jeziku albanskim pismom, a u Registru političkih partija  je navedena partija registrovana pod nazivom “Demokratska unija albanaca – Unioni demokratik Shqiptar” pri čemu je naziv na srpskom jeziku ispisan ćiriličnim pismom a naziv na albanskom jeziku albanskim pismom. Zato je žaliocu pravilno, u smislu člana 25. stav 2. Zakona o lokalnim izborima, pomenutim zaključkom naloženo da u zakonom propisanom roku otkloni navedene nedostatke izborne liste, a zatim, takođe pravilno, stavom 2. dispozitiva ožalbenog rešenja odbijen njegov prigovor na navedeni zaključak. 
                      
Kod ovakvog stanja stvari Sud nalazi da nije osnovan žaliočev zahtev da Sud svojom odlukom meritorno reši ovaj izborni spor, odnosno da proglasi navedenu izbornu listu, u smislu člana 55. Zakona o lokalnim izborima.
  
Sa iznetih razloga, nalazeći da ožalbenim rešenjem u delu pod tačkom 2. dispozitiva nije povređen zakon na žaliočevu štetu, Upravni sud je odlučio kao u stavu 1. dispozitiva ove presude, primenom odredbe člana 54. stav 3. Zakona o lokalnim izborima i shodnom primenom odredbe člana 40. stav 2. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik RS“, broj 111/09).
Ocenjujući žalbu protiv ožalbenog rešenja u delu kojim je tačkom 1. dispozitiva odbijeno proglašenje Izborne liste “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” za izbor odbornika Skupštine Opštine Medveđa na lokalnim izborima raspisanim za 24. jun 2012. godine, Upravni sud je našao da žalbu treba odbaciti. 

Odredbom člana 52. stav 1. Zakona o lokalnim izborima, propisano je da birač, kandidat za odbornika ili predlagač kandidata ima pravo da podnese prigovor izbornoj komisiji jedinice lokalne samopurave zbog nepravilnosti u postupku kandidovanja, sprovođenja, utvrđivanja i objavljivanja rezultata izbora, a stavom 2. da se prigovor podnosi u roku od 24 časa od dana kada je doneta odluka, odnosno izvršena radnja ili učinjen propust. Odredbom člana 53. stav 1. navedenog zakona, propisano je da će izborna komisija doneti rešenje u roku od 48 časova od prijema prigovora i dostaviti ga podnosiocu prigovora, a odredbom člana 54. stav 1. istog zakona, propisano je da se protiv rešenja izborne komisije može izjaviti žalba Upravnom sudu u roku od 24 časa od dostavljanja rešenja.
 
 U konkretnom slučaju podnetom žalbom se osporava ožalbeno rešenje u delu kojim je tačkom 1. dispozitiva odbijeno proglašenje Izborne liste “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” za izbor odbornika Skupštine Opštine Medveđa na lokalnim izborima raspisanim za 24. jun 2012. godine, a kojim očigledno nije odlučeno o prigovoru (izjavljenom zbog nepravilnosti u postupku kandidovanja, sprovođenja, utvrđivanja i objavljivanja rezultata izbora), pa ova žalba nije dozvoljena. Ovo tim pre što se u spisima nalazi i žaliočev prigovor Izbornoj komisiji Opštine Medveđa podnet 12. juna 2012. godine, kojim on osporava navedeni deo ožalbenog rešenja, pa će žalilac moći da ostvaruje  zaštitu izbornog prava podnošenjem žalbe ovom sudu protiv rešenja Izborne komisije donetog po njegovom prigovoru, ukoliko tim rešenjem ne bude zadovoljan.
   
Zbog toga je  Upravni sud  na osnovu  člana 54. stav 3. Zakona o lokalnim izborima shodnom primenom  člana 26. stav 2. a u vezi stava 1. Zakona o upravnim sporovima,  odlučio kao u dispozitivu rešenja.  
  


PRESUĐENO U UPRAVNOM SUDU
dana 13. juna 2012. godine, 14,20 časova, II-2 Už. 584/12

 

 Zapisničar                                  Predsednik veća-sudija


Sandra Gazetić, s.r.                       Tomislav Medved, s.r.

 

Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Dejan Đurić