24.05.2012.

Presuda I-1 UŽ 525-12-zaštita izbornog prava

Republika Srbija
UPRAVNI SUD 
ODELJENJE U KRAGUJEVCU
I-1  Už 525/12
24.05.2012. godine
B e o g r a d
Nemanjina 9

     
U IME NARODA


Upravni sud, u veću sastavljenom od sudija: LJiljane Petrović, predsednika veća, Jelene Ivanović i Olge Petrović, članova veća, sa sudijskim savetnikom Vesnom Danilović, zapisničarem, odlučujući o žalbi Nove Srbije, predlagača kandidata, koju zastupa ovlašćeno lice Radovan Drinjaković, iz Gornjeg Milanovca, Ulica 1300 Kaplara 33, protiv rešenja Opštinske izborne komisije opštine Gornji Milanovac, broj 2-013-86/12-21 od 21.05.2012. godine, u pravnoj stvari zaštite izbornog prava, u nejavnoj sednici veća održanoj dana 24.05.2012. godine, u 18,30 časova  doneo je


P R E S U D U

  
Žalba SE USVAJA i PONIŠTAVA rešenje Opštinske izborne komisije opštine Gornji Milanovac broj 2-013-86/12-21 od 21.05.2012. godine.


O b r a z l o ž e nj e

  

Ožalbenim rešenjem odbijen je kao neosnovan prigovor žalioca, izjavljen na zaključak Opštinske izborne komisije broj 2-013-86/12-20 od 20.05.2012. godine, kojim je ispravljen Zapisnik o radu Opštinske izborne komisije na utvrđivanju rezultata izbora za odbornike Skupštine opštine Gornji Milanovac održanih 06.05.2012. godine, broj: 2-013-86/12 od 07.05.2012. godine,  tako što se u njemu u tački 5. zapisnika u delu koji se odnosi na broj mandata koji je dobila izborna lista u redu pod brojem 1. u koloni 5., broj 20 zamenjuje brojem 21, u redu pod brojem 2. u koloni 5., broj 6 zamenjuje brojem 7, u redu pod brojem 3. u koloni 5., broj 5 zamenjuje brojem 4, u redu pod brojem 4. u koloni 5., broj 5 zamenjuje brojem 4, u redu pod brojem 5. u koloni 5., broj 9 zamenjuje brojem 10, u redu pod brojem 6. u koloni 5., broj 4 zamenjuje brojem 3.

Žalilac je podneo žalbu protiv ožalbenog rešenja Upravnom sudu poštom (Post express) dana 22.05.2012. godine, u 14,47 časova  koja je u sudu primljena 23.05.2012.godine u 8,45 časova. U njoj je naveo da spori ožalbeno rešenje zbog pogrešne primene zakona. Zaključak od 20.maja 2012.godine predstavlja novi pokušaj OIK Gornji Milanovac da nezakonito promeni broj mandata koji je izbornim listama pripao po prvobitno sačinjenom i objavljenom zapisniku. Identičnu korekciju odborničkih mandata OIK je izvršio rešenjem od 10.05.2012.godine koje je poništeno presudom Upravnog suda Už. 377/12 od 17.05.2012.godine. OIK je isključivo mogao da postupa po odredbama Zakona o lokalnim izborima pa shodna primena ZUP-a u ovom postupku nije dozvoljena. Čak i da OIK može da vrši ispravku po pravilima upravnog postupka, po članu 209. ZUP-a je propisano da se može ispravljati samo rešenje, a ne i zapisnik. Takođe se, intervenicja OIK-a izvršena pobijanim zaključkom, ne može podvesti pod grešku u brojevima, računanju ili drugu očiglednu netačnost, jer navodna greška nije nastala prilikom sastavljanja zapisnika od 07.05.2012.godine, već prilikom informatičke obrade podataka izbornih rezultata, pa ako nešto treba da se ispravlja to je postupak informatičke obrade, a što je suprotno čl.41. i 44. Zakona o lokalnim izborima. Predložio je da sud u smislu čl.55. Zakona o lokalnim izborima meritorno reši ovaj izborni spor tako što će  raspodelu odborničkih mandata izvršiti u skladu sa Zapisnikom OIK-a od 07.05.2012.godine.

Izborna komisija opštine Gornji Milanovac je dostavila odgovor na žalbu neposredno Upravnom sudu dana 23.05.2012. godine u 20,10 časova, sa spisima.

U odgovoru na žalbu, Opštinska izborna komisija je navela da je odbila prigovor žalioca na zaključak od 20.maja 2012.godine, zbog toga što je uvidom u izbornu dokumentaciju i Službenu belešku od 10.05.2012.godine, sačinjenu od strane Milivoja Radojičića, šefa grupe za informatiku Opštinske uprave  opštine Gornji Milanovac kao lica odgovornog za unos i obradu rezultata glasanja, utvrđeno da je došlo do greške u računanju prilikom informatičke obrade podataka izbornih rezultata, pri čemu je broj glasova koje su izborne liste dobile utvrđen tačno, što je nesporno, ali je prilikom računanja broja mandata koje su dobile izborne liste, uzet broj glasova koje je dobila svaka izborna lista i podeljen sa ukupnim brojem glasova koje su dobile izborne liste koje su prešle izborni cenzus, a potom množen brojem 49, s tim što su tri na taj način neraspoređena odbornička mandata, raspoređena izbornim listama sa najvećim delovima razlomka, a trebalo je da se uzme ukupan broj glasova koji je dobila svaka pojedina lista i podeli brojevima od 1 zaključno sa brojem koji odgovovara broju odbornika koji se biraju u Skupštini opštine Gornji Milanovac, odnosno 49 i tako dobijeni količnici razvrstaju po veličini, a u obzir se uzme onoliko najvećih količnika koliko se bira odbornika u Skupštini opštine Gornji Milanovac, tako da svaka izborna lista dobije onoliko mandata koliko tih količnika na nju otpada. Zbog toga je Opštinska izborna komisija donela zaključak od 20. maja 2012.godine i u smislu čl. 209. Zakona o opštem upravnom postupku ispravila očiglednu grešku u računanju. Pri tome, nije održana konstitutivna sednica Skupštne opštine Gornji Milanovac, a time ni potvrđeni mandati novoizabranim odbornicima.

Odlučujući o podnetoj žalbi koja je blagovremena, dopuštena i izjavljena od ovlašćenog lica, na osnovu odredbe člana 54. stav 1. i stav 3. Zakona o lokalnim izborima (''Službeni glasnik RS'', br. 129/07, 34/10 i 54/11), ocenom navoda žalbe, odgovora na žalbu i dostavljenih spisa predmeta, Upravni sud je našao da je žalba osnovana.

Zapisnikom o radu Opštinske izborne komisije na utvrđivanju rezultata izbora za odbornike Skupštine opštine Gornji Milanovac održanih 06.05.2012. godine, broj: 2-013-86/12 od 07.05.2012.godine utvrđeni su rezultati izbora i u njima navedeni rezultati glasanja i broj mandata koji je svaka izborna lista osvojila. Iz dostavljenih spisa Opštinske izborne komisije proizlazi da u njima ne postoje dokazi da je na ovaj Zapisnik, koji je objavljen u „Službenom glasniku Gornji Milanovac 9/12“ od 08.05.2012.godine, bilo izjavljenih prigovora ovlašćenih podnosilaca.

Nakon sačinjavanja Službene beleške od strane Milivoja Radojičića, šefa grupe za informatiku Opštinske uprave opštine Gornji Milanovac, kao lica odgovornog za unos i obradu rezultata glasanja, u kojoj je navedeno da je u postupku unosa i obrade glasova za izbor odbornika Skupštine opštine Gornji Milanovac, koji su se održali 06.05.2012. godine, nenamernom omaškom u softveru koji je vršio obradu podataka primenjen sistem proporcije, a da je naknadnom proverom, dana 10.05.2012. godine, (u službenoj belešci pogrešno označeno 10.06.2012. godine) uočen navedeni propust, te je primenom sistema najvećeg količnika (član 41. Zakona o lokalnim izborima) izvršena obrada rezultata glasanja, Opštinska izborna komisija je donela zaključak broj 2-013-86/12-20 dana 20. maja 2012.godine, kojim je izvršila ispravku navedenog Zapisnika od 07.05.2012.godine u delu koji se odnosi na broj mandata koji su dobile određene izborne liste, smatrajući da su ispunjeni uslovi iz člana 209. Zakona o opštem upravnom postupku („Službeni list SRJ“,br.33/97 i 31/01 i „Službeni glasnik RS“,br.30/10), za vršenje ove ispravke.

Odredbom člana 3. Ustava Republike Srbije („Službeni glasnik RS“,br.98/2006) kojim je ustanovljeno načelo vladavine prava propisano je da je vladavina prava osnovna pretpostavka Ustava i počiva na neotuđivim ljudskim pravima i da se ostvaruje slobodnim i neposrednim izborima, ustavnim jemstvima ljudskih i manjinskih prava, podelom vlasti, nezavisnom sudskom vlašću i povinovanjem vlasti Ustavu i zakonu.

Odredbom člana 52. Ustava izborno pravo je zagarantovano kao jedno od ljudskih prava i propisano je da svaki punoletan, poslovno sposoban državljanin Republike Srbije ima pravo da bira i da bude biran. Izborno pravo je opšte i jednako, izbori su slobodni i neposredni, a glasanje je tajno i lično. Izborno pravo uživa pravnu zaštitu u skladu sa zakonom.

Ova zaštita obezbeđena je Zakonom o lokalnim izborima („Službeni glasnik RS“,br.129/2007...54/2011) koji u članu 3. definiše izborno pravo kao slobodno, opšte i jednako i koje građani ostvaruju neposredno, tajnim glasanjem, pri čemu niko nema pravo da po bilo kom osnovu sprečava ili primorava građanina da glasa, da ga poziva na odgovornost zbog glasanja ili da od njega traži da se izjasni za koga je glasao ili zašto nije glasao.

Zaštita izbornog prava takođe je obezbeđena Zakonom o izboru narodnih poslanika („Službeni glasnik RS“, br.35/2000...36/11), koji se po članu 58. Zakona o lokalnim izborima u pojedinim slučajevima shodno primenjuje na izbor odbornika ako Zakonom o lokalnim izborima nije određeno, a koji članom 9. definiše izborno pravo i to tako što ono obuhvata pravo građana da na način i u postupku koji je utvrđen ovim zakonom: biraju i budu birani; kandiduju i budu kandidovani; odlučuju o predloženim kandidatima i izbornim listama; da kandidatima javno postavljaju pitanja; da budu pravovremeno, istinito, potpuno i objektivno obavešteni o programima i aktivnostima podnosilaca izbornih lista i o kandidatima sa tih lista, kao i da raspolažu drugim pravima koja su predviđena ovim zakonom.

Zakon o lokalnim izborima po članu 1. uređuje izbor i prestanak mandata odbornika skupštine jedinica lokalne samouprave. Ovaj zakon sadrži materijalno pravne i procesno pravne odredbe, ali njima nije propisana mogućnost ispravke objavljenog zapisnika o utvrđivanju rezultata izbora i raspodeli mandata.

Odredbom člana 11. stav 1. Zakona o lokalnim izborima propisano je da su organi za sprovođenje izbora - izborna komisija jedinica lokalne samouprave i birački odbori, a stavom 2. člana 11. ovog zakona propisano je da su organi za sprovođenje izbora  samostalni i nezavisni u radu i rade na osnovu zakona i propisa donetih na osnovu zakona.

Odredbom člana 15. stav 1. tačka 1. i stav 2. Zakona o lokalnim izborima  propisano je da se izborna komisija stara o zakonitosti  sporovođenja izbora odbornika i da u svom radu izborna komisija  shodno primenjuje, uputstva i druge akte Republičke izborne komisije koji se odnose na sprovođenje izbora za narodne poslanike.  

Odredbom člana 24. Poslovnika Republičke izborne komisije  („Službeni glasnik RS“,br.5/2012.godine),  propisano je da u postupku po prigovorima o pitanjima koja nisu izričito uređena zakonom, Komisija shodno primenjuje odredbe Zakona o opštem upravnom postupku.

Posebnim odeljkom 5. Poslovnika Opštinske izborne komisije opštine Gornji Milanovac broj 2-013-86-12 od 10. marta 2012.godine, koji nosi naziv „Postupanje po prigovorima“, regulisano je postupanje Opštinske izborne komisije opštine Gornji Milanovac po prigovoru i žalbi ovlašćenih podnosilaca u postupku kandidovanja, sprovođenja, utvrđivanja i objavljivanja rezultata izbora. Odredbom člana 20. ovog Poslovnika (u okviru ovog odeljka 5.)  propisano je da u pitanjima koja nisu izričito uređena Zakonom o izboru Predsednika Republike, Zakona o izboru narodnih poslanika i Zakonom o lokalnim izborima, Komisija shodno primenjuje odredbe Zakona o opštem upravnom postupku.

Kako Zakon o lokalnim izborima ne propisuje mogućnost ispravke objavljenog zapisnika o utvrđenim rezultatima izbora, a kako je Opštinska izborna komisija opštine Gornji Milanovac svojim Poslovnikom ovlašćena da shodno primenjuje Zakon o opštem upravnom postupku samo u postupku po prigovorima, to je donošenjem zaključka od 20.05.2012.godine, (koji nije donet u postupku po prigovoru), primenom odredbi Zakona o opštem upravnom postupku, kao i ožalbenog rešenja, Opštinska izborna komisija opštine Gornji Milanovac, pogrešno primenila zakon na štetu žalioca, što se žalbom podnosioca osnovano ističe.
  
Takođe, odredbom člana 40. stav 1. i člana 41. stav 4. Zakona o lokalnim izborima propisano je da se utvrđivanje rezultata izbora i raspodela mandata primenom sistema najvećeg količnika vrši zapisnikom, a ne rešenjem, jer se zapisnikom samo konstatuje izborna volja birača i broj osvojenih mandata. Odluku o broju glasova i mandata donose birači, a komisija je zapisnikom ovlašćena da samo to konstatuje, a ne da o tome odlučuje, pa je ovo još jedan razlog zbog koga se ne može primeniti član 209. Zakona o opštem upravnom postupku primenom koga je moguće vršiti ispravku samo rešenja, ali ne i zapisnika.
  
Imajući u vidu sve napred navedeno, Upravni sud je na osnovu člana 54. stav 3. i stav 4. i člana 55. stav 1. Zakona o lokalnim izborima i shodnom primenom člana 40. stav 1. i stav 2. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik RS'', broj 111/09), žalbu usvojio i poništio ožalbeno rešenje. Pri tome je ocenio da nisu ispunjeni uslovi propisani članom 55. stav 2. Zakona o lokalnim izborima da sud meritorno reši ovaj izborni spor jer utvrđeno činjenično stanje ne pruža pouzdan osnov za to.


PRESUĐENO U UPRAVNOM SUDU
dana 24.05.2012. godine, I-1 Už. 525/12  u 18,30 časova


Zapisničar                           Predsednik veća-sudija
Vesna Danilović,s.r.              LJiljana Petrović,s.r.

Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Dejan Đurić

    
MP