Београд, 24.05.2012.

Пресуда I-1 УЖ 525-12-заштита изборног права

Република Србија
УПРАВНИ СУД 
ОДEЉЕЊЕ У КРАГУЈЕВЦУ
I-1  Уж 525/12
24.05.2012. године
Б е о г р а д
Немањина 9

     
У ИМЕ НАРОДА


Управни суд, у већу састављеном од судија: Љиљане Петровић, председника већа, Јелене Ивановић и Олге Петровић, чланова већа, са судијским саветником Весном Даниловић, записничарем, одлучујући о жалби Нове Србије, предлагача кандидата, коју заступа овлашћено лице Радован Дрињаковић, из Горњег Милановца, Улица 1300 Каплара 33, против решења Општинске изборне комисије општине Горњи Милановац, број 2-013-86/12-21 од 21.05.2012. године, у правној ствари заштите изборног права, у нејавној седници већа одржаној дана 24.05.2012. године, у 18,30 часова  донео је


П Р Е С У Д У

  
Жалба СЕ УСВАЈА и ПОНИШТАВА решење Општинске изборне комисије општине Горњи Милановац број 2-013-86/12-21 од 21.05.2012. године.


О б р а з л о ж е њ е

  

Ожалбеним решењем одбијен је као неоснован приговор жалиоца, изјављен на закључак Општинске изборне комисије број 2-013-86/12-20 од 20.05.2012. године, којим је исправљен Записник о раду Општинске изборне комисије на утврђивању резултата избора за одборнике Скупштине општине Горњи Милановац одржаних 06.05.2012. године, број: 2-013-86/12 од 07.05.2012. године,  тако што се у њему у тачки 5. записника у делу који се односи на број мандата који је добила изборна листа у реду под бројем 1. у колони 5., број 20 замењује бројем 21, у реду под бројем 2. у колони 5., број 6 замењује бројем 7, у реду под бројем 3. у колони 5., број 5 замењује бројем 4, у реду под бројем 4. у колони 5., број 5 замењује бројем 4, у реду под бројем 5. у колони 5., број 9 замењује бројем 10, у реду под бројем 6. у колони 5., број 4 замењује бројем 3.

Жалилац је поднео жалбу против ожалбеног решења Управном суду поштом (Post express) дана 22.05.2012. године, у 14,47 часова  која је у суду примљена 23.05.2012.године у 8,45 часова. У њој је навео да спори ожалбено решење због погрешне примене закона. Закључак од 20.маја 2012.године представља нови покушај ОИК Горњи Милановац да незаконито промени број мандата који је изборним листама припао по првобитно сачињеном и објављеном записнику. Идентичну корекцију одборничких мандата ОИК је извршио решењем од 10.05.2012.године које је поништено пресудом Управног суда Уж. 377/12 од 17.05.2012.године. ОИК је искључиво могао да поступа по одредбама Закона о локалним изборима па сходна примена ЗУП-а у овом поступку није дозвољена. Чак и да ОИК може да врши исправку по правилима управног поступка, по члану 209. ЗУП-а је прописано да се може исправљати само решење, а не и записник. Такође се, интервеницја ОИК-а извршена побијаним закључком, не може подвести под грешку у бројевима, рачунању или другу очигледну нетачност, јер наводна грешка није настала приликом састављања записника од 07.05.2012.године, већ приликом информатичке обраде података изборних резултата, па ако нешто треба да се исправља то је поступак информатичке обраде, а што је супротно чл.41. и 44. Закона о локалним изборима. Предложио је да суд у смислу чл.55. Закона о локалним изборима мериторно реши овај изборни спор тако што ће  расподелу одборничких мандата извршити у складу са Записником ОИК-а од 07.05.2012.године.

Изборна комисија општине Горњи Милановац је доставила одговор на жалбу непосредно Управном суду дана 23.05.2012. године у 20,10 часова, са списима.

У одговору на жалбу, Општинска изборна комисија је навела да је одбила приговор жалиоца на закључак од 20.маја 2012.године, због тога што је увидом у изборну документацију и Службену белешку од 10.05.2012.године, сачињену од стране Миливоја Радојичића, шефа групе за информатику Општинске управе  општине Горњи Милановац као лица одговорног за унос и обраду резултата гласања, утврђено да је дошло до грешке у рачунању приликом информатичке обраде података изборних резултата, при чему је број гласова које су изборне листе добиле утврђен тачно, што је неспорно, али је приликом рачунања броја мандата које су добиле изборне листе, узет број гласова које је добила свака изборна листа и подељен са укупним бројем гласова које су добиле изборне листе које су прешле изборни цензус, а потом множен бројем 49, с тим што су три на тај начин нераспоређена одборничка мандата, распоређена изборним листама са највећим деловима разломка, а требало је да се узме укупан број гласова који је добила свака поједина листа и подели бројевима од 1 закључно са бројем који одгововара броју одборника који се бирају у Скупштини општине Горњи Милановац, односно 49 и тако добијени количници разврстају по величини, а у обзир се узме онолико највећих количника колико се бира одборника у Скупштини општине Горњи Милановац, тако да свака изборна листа добије онолико мандата колико тих количника на њу отпада. Због тога је Општинска изборна комисија донела закључак од 20. маја 2012.године и у смислу чл. 209. Закона о општем управном поступку исправила очигледну грешку у рачунању. При томе, није одржана конститутивна седница Скупштне општине Горњи Милановац, а тиме ни потврђени мандати новоизабраним одборницима.

Одлучујући о поднетој жалби која је благовремена, допуштена и изјављена од овлашћеног лица, на основу одредбе члана 54. став 1. и став 3. Закона о локалним изборима (''Службени гласник РС'', бр. 129/07, 34/10 и 54/11), оценом навода жалбе, одговора на жалбу и достављених списа предмета, Управни суд је нашао да је жалба основана.

Записником о раду Општинске изборне комисије на утврђивању резултата избора за одборнике Скупштине општине Горњи Милановац одржаних 06.05.2012. године, број: 2-013-86/12 од 07.05.2012.године утврђени су резултати избора и у њима наведени резултати гласања и број мандата који је свака изборна листа освојила. Из достављених списа Општинске изборне комисије произлази да у њима не постоје докази да је на овај Записник, који је објављен у „Службеном гласнику Горњи Милановац 9/12“ од 08.05.2012.године, било изјављених приговора овлашћених подносилаца.

Након сачињавања Службене белешке од стране Миливоја Радојичића, шефа групе за информатику Општинске управе општине Горњи Милановац, као лица одговорног за унос и обраду резултата гласања, у којој је наведено да је у поступку уноса и обраде гласова за избор одборника Скупштине општине Горњи Милановац, који су се одржали 06.05.2012. године, ненамерном омашком у софтверу који је вршио обраду података примењен систем пропорције, а да је накнадном провером, дана 10.05.2012. године, (у службеној белешци погрешно означено 10.06.2012. године) уочен наведени пропуст, те је применом система највећег количника (члан 41. Закона о локалним изборима) извршена обрада резултата гласања, Општинска изборна комисија је донела закључак број 2-013-86/12-20 дана 20. маја 2012.године, којим је извршила исправку наведеног Записника од 07.05.2012.године у делу који се односи на број мандата који су добиле одређене изборне листе, сматрајући да су испуњени услови из члана 209. Закона о општем управном поступку („Службени лист СРЈ“,бр.33/97 и 31/01 и „Службени гласник РС“,бр.30/10), за вршење ове исправке.

Oдредбом члана 3. Устава Републике Србије („Службени гласник РС“,бр.98/2006) којим је установљено начело владавине права прописано је да је владавина права основна претпоставка Устава и почива на неотуђивим људским правима и да се остварује слободним и непосредним изборима, уставним јемствима људских и мањинских права, поделом власти, независном судском влашћу и повиновањем власти Уставу и закону.

Одредбом члана 52. Устава изборно право је загарантовано као једно од људских права и прописано је да сваки пунолетан, пословно способан држављанин Републике Србије има право да бира и да буде биран. Изборно право је опште и једнако, избори су слободни и непосредни, а гласање је тајно и лично. Изборно право ужива правну заштиту у складу са законом.

Ова заштита обезбеђена је Законом о локалним изборима („Службени гласник РС“,бр.129/2007...54/2011) који у члану 3. дефинише изборно право као слободно, опште и једнако и које грађани остварују непосредно, тајним гласањем, при чему нико нема право да по било ком основу спречава или приморава грађанина да гласа, да га позива на одговорност због гласања или да од њега тражи да се изјасни за кога је гласао или зашто није гласао.

Заштита изборног права такође је обезбеђена Законом о избору народних посланика („Службени гласник РС“, бр.35/2000...36/11), који се по члану 58. Закона о локалним изборима у појединим случајевима сходно примењује на избор одборника ако Законом о локалним изборима није одређено, а који чланом 9. дефинише изборно право и то тако што оно обухвата право грађана да на начин и у поступку који је утврђен овим законом: бирају и буду бирани; кандидују и буду кандидовани; одлучују о предложеним кандидатима и изборним листама; да кандидатима јавно постављају питања; да буду правовремено, истинито, потпуно и објективно обавештени о програмима и активностима подносилаца изборних листа и о кандидатима са тих листа, као и да располажу другим правима која су предвиђена овим законом.

Закон о локалним изборима по члану 1. уређује избор и престанак мандата одборника скупштине јединица локалне самоуправе. Овај закон садржи материјално правне и процесно правне одредбе, али њима није прописана могућност исправке објављеног записника о утврђивању резултата избора и расподели мандата.

Одредбом члана 11. став 1. Закона о локалним изборима прописано је да су органи за спровођење избора - изборна комисија јединица локалне самоуправе и бирачки одбори, а ставом 2. члана 11. овог закона прописано је да су органи за спровођење избора  самостални и независни у раду и раде на основу закона и прописа донетих на основу закона.

Одредбом члана 15. став 1. тачка 1. и став 2. Закона о локалним изборима  прописано је да се изборна комисија стара о законитости  споровођења избора одборника и да у свом раду изборна комисија  сходно примењује, упутства и друге акте Републичке изборне комисије који се односе на спровођење избора за народне посланике.  

Одредбом члана 24. Пословника Републичке изборне комисије  („Службени гласник РС“,бр.5/2012.године),  прописано је да у поступку по приговорима о питањима која нису изричито уређена законом, Комисија сходно примењује одредбе Закона о општем управном поступку.

Посебним одељком 5. Пословника Општинске изборне комисије општине Горњи Милановац број 2-013-86-12 од 10. марта 2012.године, који носи назив „Поступање по приговорима“, регулисано је поступање Општинске изборне комисије општине Горњи Милановац по приговору и жалби овлашћених подносилаца у поступку кандидовања, спровођења, утврђивања и објављивања резултата избора. Одредбом члана 20. овог Пословника (у оквиру овог одељка 5.)  прописано је да у питањима која нису изричито уређена Законом о избору Председника Републике, Закона о избору народних посланика и Законом о локалним изборима, Комисија сходно примењује одредбе Закона о општем управном поступку.

Како Закон о локалним изборима не прописује могућност исправке објављеног записника о утврђеним резултатима избора, а како је Општинска изборна комисија општине Горњи Милановац својим Пословником овлашћена да сходно примењује Закон о општем управном поступку само у поступку по приговорима, то је доношењем закључка од 20.05.2012.године, (који није донет у поступку по приговору), применом одредби Закона о општем управном поступку, као и ожалбеног решења, Општинска изборна комисија општине Горњи Милановац, погрешно применила закон на штету жалиоца, што се жалбом подносиоца основано истиче.
  
Такође, одредбом члана 40. став 1. и члана 41. став 4. Закона о локалним изборима прописано је да се утврђивање резултата избора и расподела мандата применом система највећег количника врши записником, а не решењем, јер се записником само констатује изборна воља бирача и број освојених мандата. Одлуку о броју гласова и мандата доносе бирачи, а комисија је записником овлашћена да само то констатује, а не да о томе одлучује, па је ово још један разлог због кога се не може применити члан 209. Закона о општем управном поступку применом кога је могуће вршити исправку само решења, али не и записника.
  
Имајући у виду све напред наведено, Управни суд је на основу члана 54. став 3. и став 4. и члана 55. став 1. Закона о локалним изборима и сходном применом члана 40. став 1. и став 2. Закона о управним споровима (''Службени гласник РС'', број 111/09), жалбу усвојио и поништио ожалбено решење. При томе је оценио да нису испуњени услови прописани чланом 55. став 2. Закона о локалним изборима да суд мериторно реши овај изборни спор јер утврђено чињенично стање не пружа поуздан основ за то.


ПРЕСУЂЕНО У УПРАВНОМ СУДУ
дана 24.05.2012. године, I-1 Уж. 525/12  у 18,30 часова


Записничар                           Председник већа-судија
Весна Даниловић,с.р.              Љиљана Петровић,с.р.

За тачност отправка
Управитељ писарнице
Дејан Ђурић

    
МП