24.05.2012.

Presuda I-3 UŽ 523-12-zaštita izbornog prava

Republika Srbija
UPRAVNI SUD 
ODELJENJE U KRAGUJEVCU
I-3  Už 523/12
Dana 24.05.2012.godine
B e o g r a d



U IME NARODA


                       

Upravni sud, u veću sastavljenom od sudija: LJiljane Petrović, predsednika veća, Jelene Ivanović i Olge Petrović, članova veća, sa sudskim savetnikom Vesnom Danilović, kao zapisničarem, odlučujući o žalbi podnosioca izborne liste Demokratska stranka Srbije-Vojislav Koštunica, koju zastupa ovlašćeno lice Velibor Ćirić iz Trstenika, Radoja Krstića 86/9, izjavljenoj protiv rešenja Izborne komisije opštine Trstenik broj 013-5-157/2012-09 od 21.05.2012.godine, u predmetu zaštite izbornog prava, u nejavnoj  sednici veća, održanoj dana 24.05.2012.godine u 18,00  časova,  doneo je



P R E S U D U

  
Žalba se USVAJA i PONIŠTAVA rešenja Izborne komisije opštine Trstenik broj 013-5-157/2012-09 od 21.05.2012.godine.


O b r a z l o ž e nj e

  

Ožalbenim rešenjem odbijen je, kao neosnovan, prigovor žalioca broj 013-5-148/2012-09 od 19.05.2012.godine izjavljen na zaključak Izborne komisije opštine Trstenik broj 013-5-146/2012-09 od 18.05.2012.godine, kojim se u stavu I dispozitiva, ispravlja Zapisnik o radu Izborne komisije opštine Trstenik na utvrđivanju rezultata izbora za odbornike Skupštine opštine Trstenik, održanih 06. maja 2012.godine, broj 013-5-128/09-12 od 07.05.2012.godine, i to u tački 5. u delu koji se odnosi na broj mandata koje su dobile pojedine izborne liste, na taj način što se: - za izbornu listu br.1. Ujedinjeni regioni Srbije-Verica Kalanović umesto 17 utvrđuje 18 mandata; - za izbornu listu br.3. Srpski pokret obnove-dr. Radovan Popović umesto 5 utvrđuje 6 mandata; - za izbornu listu br.5. Pokrenimo Trstenik-Tomislav Nikolić ( Srpska napredna stranka, Nova Srbija, Pokret snaga Srbije-BK, Pokret socijalista) umesto 7 utvrđuje 8 mandata; - za izbornu listu br. 6. Demokratska stranka Srbije-Vojislav Koštunica umesto 3 utvrđuje 0 mandata. U stavu II dispozitiva zaključka, u svemu ostalom ostaje na snazi Zapisnik o radu Izborne komisije opštine Trstenik broj 013-5-128/09-12 od 07.05.2012.godine o utvrđivanju rezultata izbora za odbornike Skupštine opštine Trstenik, održanih dana 06. maja 2012.godine i u stavu III  dispozitiva, ovaj zaključak dostaviti svim podnosiocima izbornih lista.
  
U žalbi, podnetoj ovom sudu dana 22.05.2012. godine u 10,41 časova, dopunjenoj podneskom od 23.05.2012.godine, primljenom u sudu istog dana u 08,50 časova, žalilac navodi da je Izborna komisija opštine Trstenik donela zaključak 013-5-146/2012-09 dana 18.05.2012.godine, kojim je ispravila svoj Zapisnik o radu na utvrđivanju rezultata izbora za odbornike Skupštine opštine Trstenik, održanih 06. maja 2012.godine, broj 013-128/09-12 od 07.05.2012.godine u delu koji se odnosi na broj mandata koje su dobile pojedine izborne liste na taj način što je izbornim listama Ujedinjeni regioni Srbije-Verica Kalanović, Srpski pokret obnove-dr Radovan Popović i Pokrenimo Trstenik-Tomislav Nikolić dodelila još po jedan mandat, a Demokratskoj stranci Srbije-Vojislav Koštunica oduzela tri mandata, sa obrazloženjem da je dana 17.05.2012.godine uočena greška u preračunavanju osvojenih mandata jer „program za preračunavanje mandata nije povukao podatke o broju nevažećih glasačkih listića“,  s tim što se ne navodi broj nevažećih glasačkih listića niti na koji način su oni doveli do promene u raspodeli mandata, a ne postoji ni jedan podatak kako se došlo do prvobitne raspodele mandata i kako je Komisija uočila grešku. Sistem obračuna broja dobijenih glasova i raspodele mandata vrše predstavnici Republičkog zavoda za statistiku uz logičko-računarsku kontrolu, ističe žalilac, smatrajući da je malo verovatno da je do takve greške moglo da dođe. Žalilac ukazuje da je u skladu sa članom 52. Zakona o lokalnim izborima, rok za podnošenje prigovora na objavljene rezultata izbora bio 24 časa od kada je doneta odluka, odnosno usvojen zapisnik, a kako nije podnesen ni jedan prigovor, Izborna komisija nije imala pravo da po službenoj dužnosti vrši poništaj raspodele mandata, jer joj to ovlašćenje nije dato odredbama Zakona o lokalnim izborima, te kako se za postupanje po službenoj dužnosti ne propisuju rokovi, to znači, da bi izborna komisija u bilo kom trenutku, u toku trajanja mandata izabrane Skupštine mogla da vrši poništavanje rezultata izbora, što nije u duhu Zakona o lokalnim izborima, po kome se rokovi računaju na sate i prekluzivni su, posebno što se u konkretnom slučaju ne radi o ispravci tehničke greške po članu 209. ZUP-a, jer se radi o suštinskoj izmeni odluke o dodeli mandata. Žalilac se poziva na presudu Vrhovnog suda Srbije Už 36/07 od 28.01.2007.godine prema kojoj se načelo oficijelnosti iz čl.113.-115. Zakona o opštem upravnom postupku ne može primeniti u izbornom postupku. Podnosilac prigovora je predložio da sud žalbu usvoji i poništi ožalbeno rešenje.
  
U odgovoru na žalbu, predatom neposredno sudu dana 23.05.2012.godine u 12,17 časova, dopunjenom podneskom primljenom u sudu dana 24.05.2012.godine u 10,52 časova, Izborna komisija opštine Trstenik je navela da ostaje u svemu pri obrazloženju ožalbenog rešenja i da nema svoj Poslovnik o radu, dostavljajući spise predmeta.
  
Odlučujući o podnetoj žalbi, na osnovu odredbe člana 54. stav 1. i 3. Zakona o lokalnim izborima (''Službeni glasnik RS'', broj 129/07, 34/10 i 54/11), koja je dopuštena i blagovremeno izjavljena od ovlašćenog lica, koje je primilo ožalbeno rešenje dana 21.05.2012. godine u 16,00 časova, ocenom navoda žalbe, odgovora na žalbu i dostavljenih spisa predmeta,  Upravni sud je našao da je žalba osnovana.
  
Prema stanju u spisima, Izborna komisija opštine Trstenik je Zapisnikom na utvrđivanju rezultata izbora za odbornike Skupštine opštine Trstenik, održanih 06. maja 2012.godine, broj 013-5-128/09-12 od 07.05.2012.godine utvrdila rezultate izbora, koji pored ostalog, sadrži utvrđen broj glasova koji je dobila svaka izborna lista, kao i broj raspodeljenih mandata za svaku izbornu listu. Na ovaj zapisnik, koji je objavljen u „Službenom listu opštine Trstenik“ broj 4/2012 od 08.05.2012.godine, nije bilo izjavljenih prigovora ovlašćenih podnosilaca.
  
Dana 18.05.2012.godine Izborna komisija opštine Trstenik je donela zaključak broj 013-5-146/2012-09 kojim je ispravila svoj napred navedeni Zapisnik o radu na utvrđivanju rezultata izbora za odbornike Skupštine opštine Trstenik, održanih 06. maja 2012.godine, broj 013-5-128/09-12 od 07.05.2012.godine, i to u tački 5. u delu koji se odnosi na broj mandata koje su dobile pojedine izborne liste, kao u tački I dispozitiva, sa obrazloženjem da je dana 18.05.2012.godine Izbornoj komisiji, od strane lica koje je unosilo podatke sa zapisnika o radu biračkih odbora, dostavljena službena beleška sačinjena istog dana u 9,23 časova, u kojoj se navodi da je dana 07.05.2012.godine u 7,30 časova prilikom unosa podataka, zbog tehničke greške (program za preračunavanje mandata odbornika nije povukao iz EXCEL-a sve podatke, tačnije podatke o broju nevažećih listića), došlo do greške u preračunavanju osvojenih mandata, a koja greška je uočena tek nakon usmene primedbe člana izborne komisije od 17.05.2012.godine, obzirom da pre toga nije bilo prigovora. Dalje, iz obrazloženja zaključka od 18.05.2012.godine proizlazi da je Izborna komisija izvršila uvid u tabele priložene uz službenu belešku od 18.05.2012.godine i uporednom analizom tabela utvrdila da je prilikom elektronske obrade podataka učinjena tehnička greška, pa je nakon ispravljanja iste, utvrđeno da je izborna lista Ujedinjeni regioni Srbije-Verica Kalanović umesto utvrđenih 17 osvojila 18 mandata, izborna lista Pokrenimo Trstenik-Tomislav Nikolić ( Srpska napredna stranka, Nova Srbija, Pokret snaga Srbije-BK, Pokret socijalista) umesto utvrđenih 7 osvojila 8 mandata i izborna lista Srpski pokret obnove-dr Radovan Popović umesto utvrđenih 5 osvojila 6 mandata, a da Izborna lista Demokratska stranka Srbije-Vojsilav Koštunica nije osvojila potreban broj glasova za učešće u raspodeli mandata, konstatujući da je istog dana, 18.05.2012.godine, od strane četiri člana Izborne komisije podnet zahtev za ispravljanje napred navedene tehničke greške. 
  
Izborna komisija Opštine Trstenik se u uvodu zaključka od 18.05.2012.godine pozvala na član 209. Zakona o opštem upravnom postupku („Službeni list SRJ“,br.33/97 i 31/2001 i „Službeni glasnik RS“,br.30/2010) i član 40. stav 4. Zakona o lokalnim izborima („Službeni glasnik RS“,br.129/2007, 34/2010 i 54/2011).
  
Ožalbenim rešenjem,donetim po prigovoru žalioca na zaključak od 18.05.2012.godine, Izborna komisija opštine Trstenik je našla da je prigovor neosnovan, jer je u konkretnom slučaju reč o očiglednoj tehničkoj greški koja se prema članu 209. ZUP-a može ispraviti u svako vreme, pa je zakuljčkom ta očigledna omaška ispravljena.
  
Odredbom člana 3. Ustava Republike Srbije („Službeni glasnik RS“,br.98/2006) kojim je ustanovljeno načelo vladavine prava propisano je da je vladavina prava osnovna pretpostavka Ustava i počiva na neotuđivim ljudskim pravima i da se ostvaruje slobodnim i neposrednim izborima, ustavnim jemstvima ljudskih i manjinskih prava, podelom vlasti, nezavisnom sudskom vlašću i povinovanjem vlasti Ustavu i zakonu. 
   
Odredbom člana 52. Ustava izborno pravo je zagarantovano kao jedno od ljudskih prava i propisano je da svaki punoletan, poslovno sposoban državljanin Republike Srbije ima pravo da bira i da bude biran. Izborno pravo je opšte i jednako, izbori su slobodni i neposredni, a glasanje je tajno i lično. Izborno pravo uživa pravnu zaštitu u skladu sa zakonom. 
  
Ova zaštita obezbeđena je Zakonom o lokalnim izborima („Službeni glasnik RS“,br.129/2007...54/2011) koji u članu 3. definiše izborno pravo kao slobodno, opšte i jednako i koje građani ostvaruju neposredno, tajnim glasanjem, pri čemu niko nema pravo da po bilo kom osnovu sprečava ili primorava građanina da glasa, da ga poziva na odgovornost zbog glasanja ili da od njega traži da se izjasni za koga je glasao ili zašto nije glasao.
  
Zaštita izbornog prava takođe je obezbeđena Zakonom o izboru narodnih poslanika („Službeni glasnik RS“, br.35/2000...36/11), koji se po članu 58. Zakona o lokalnim izborima u pojedinim slučajevima shodno primenjuje na izbor odbornika ako Zakonom o lokalnim izborima nije određeno, a koji članom 9. definiše izborno pravo i to tako što ono obuhvata pravo građana da na način i u postupku koji je utvrđen ovim zakonom: biraju i budu birani; kandiduju i budu kandidovani; odlučuju o predloženim kandidatima i izbornim listama; da kandidatima javno postavljaju pitanja; da budu pravovremeno, istinito, potpuno i objektivno obavešteni o programima i aktivnostima podnosilaca izbornih lista i o kandidatima sa tih lista, kao i da raspolažu drugim pravima koja su predviđena ovim zakonom. 
  
Zakon o lokalnim izborima po članu 1. uređuje izbor i prestanak mandata odbornika skupštine jedinica lokalne samouprave. Ovaj zakon sadrži materijalno pravne i procesno pravne odredbe, ali njima nije propisana mogućnost ispravke objavljenog zapisnika o utvrđivanju rezultata izbora i raspodeli mandata.
  
Odredbom člana 11. stav 1. Zakona o lokalnim izborima propisano je da su organi za sprovođenje izbora - izborna komisija jedinica lokalne samouprave i birački odbori, a stavom 2. člana 11. ovog zakona propisano je da su organi za sprovođenje izbora  samostalni i nezavisni u radu i rade na osnovu zakona i propisa donetih na osnovu zakona. 
   
Odredbom člana 15. stav 1. tačka 1. i stav 2. Zakona o lokalnim izborima  propisano je da se izborna komisija stara o zakonitosti  sporovođenja izbora odbornika i da u svom radu izborna komisija  shodno primenjuje, uputstva i druge akte Republičke izborne komisije koji se odnose na sprovođenje izbora za narodne poslanike.   
  
Odredbom člana 24. Poslovnika Republičke izborne komisije  („Službeni glasnik RS“,br.5/2012.godine),  propisano je da u postupku po prigovorima o pitanjima koja nisu izričito uređena zakonom, Komisija shodno primenjuje odredbe Zakona o opštem upravnom postupku.
  
Kako Zakon o lokalnim izborima ne propisuje mogućnost ispravke objavljenog zapisnika o utvrđenim rezultatima izbora, a kako je  Izborna komisija opštine Trstenik citiranom odredbom člana 24. Poslovnika, koji se primenjuje na osnovu člana 15. stav 2. Zakona o lokalnim izborima, ovlašćena da shodno primenjuje Zakon o opštem upravnom postupku samo u postupku po prigovorima, to je donošenjem zaključka od 18.05.2012.godine, (koji nije donet u postupku po prigovoru), primenom odredbi Zakona o opštem upravnom postupku, kao i ožalbenog rešenja, Izborna komisija opštine Trstenik, pogrešno primenila zakon na štetu žalioca, što se žalbom podnosioca osnovano ističe.
  
Takođe, odredbom člana 40. stav 1. i člana 41. stav 4. Zakona o lokalnim izborima propisano je da se utvrđivanje rezultata izbora i raspodela mandata primenom sistema najvećeg količnika vrši zapisnikom, a ne rešenjem, jer se zapisnikom samo konstatuje izborna volja birača i broj osvojenih mandata. Odluku o broju glasova i mandata donose birači, a komisija je zapisnikom ovlašćena da samo to konstatuje, a ne da o tome odlučuje, pa je ovo još jedan razlog zbog koga se ne može primeniti član 209. Zakona o opštem upravnom postupku primenom koga je moguće vršiti ispravku samo rešenja, ali ne i zapisnika.
  
Imajući u vidu sve napred navedeno, Upravni sud je na osnovu člana 54. stav 3. i stav 4. i člana 55. stav 1. Zakona o lokalnim izborima i shodnom primenom člana 40. stav 1. i stav 2. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik RS'', broj 111/09), odlučio kao u dispozitivu presude.
  
          
PRESUĐENO U UPRAVNOM SUDU 
dana: 24.05.2012.godine  u 18,00 časova, I-3 Už 523/12

Zapisničar,                             Predsednik veća-sudija
Vesna Danilović,s.r.               LJiljana Petrović,s.r.


Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Dejan Đurić


MP