19.06.2012.

Presuda II-2 6 UŽ 589-12-zaštita izbornog prava

Republika Srbija
UPRAVNI SUD 
II-2  6 Už. 589/12
19.06.2012. godine
B e o g r a d



U IME NARODA

                      

Upravni sud, u veću sastavljenom od sudija: Biljane Tamburkovski Baković, predsednika veća, Jelene Tišma-Jovanović i Dragana Jovanovića, članova veća, sa sudijskim pomoćnikom Svetlanom Živanović, kao zapisničarem, rešavajući o žalbi Redžepa Abazija, ovlašćenog lica za podnošenje Izborne liste “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA”, protiv rešenja Izborne komisije Opštine Medveđa, broj 013-346/2012-01-54 od 12.06.2012. godine, u predmetu zaštite izbornog prava, u nejavnoj sednici veća održanoj dana 19.06.2012. godine u 11,00 časova, doneo je



P R E S U D U

  
Žalba se ODBIJA.  


O b r a z l o ž e nj e

  

U žalbi, koju je poštom preporučeno poslao dana 15.06.2012. godine, a koja je primljena u ovom sudu dana 18.06.2012. godine u 09.06 časova, žalilac navodi da je izbornu listu predao blagovremeno sa potpunom dokumentacijom, overenom pred organom overe opštine Medveđa. U želji da se spreči da deo Albanaca izađe na izbore, namerno se pogrešno tumače i primenjuju odredbe zakona po pitanju upotrebe jezika i pisama, a u trenutku kada deo članova izborne komisije  nije siguran da će Upravni sud odbiti žalbu, vrši neviđeni pritisak na tri lica sa izborne liste žalioca da naknadno povuku svoje kandidature. Međutim, povlačenje tih kandidatura ne može biti osnov za odbijanje proglašenja izborne liste žalioca, jer su kandidature povučene nakon donošenja zaključka o utvrđivanju navodnih nedostataka, a novi zaključak o otklanjanju “novih” nedostataka, nije donesen. Teorijski je moguće da pojedini kandidati u međuvremenu umru, što ne može biti osnov za odbijanje proglašenja liste, već podnosilac liste, shodno članu 20. stav 6. Zakona o lokalnim izborima, gubi pravo da predloži novog kandidata. Formalni nedostaci ogledaju se u tome što je bilo potrebno prvo doneti zaključak o spajanju različitih postupaka  u jedan upravni postupak, a što u konkretnom slučaju nije učinjeno. Očigledno je da se radi o neznanju predsednika i sekretara izborne komisije i nameri da se deo građana Albanskog naroda u opštini Medveđa onemogući da izađe na izbore i tim putem bori za svoja prava, te žalilac predlaže da Upravni sud poništi rešenje Izborne komisije oštine Medveđa broj 013-346/2012-01-54 od 12.06.2012. godine i meritorno reši izborni spor donoseći rešenje o proglašenju izborne liste Demokratske unije Albanaca.

  
U odgovoru na žalbu, koji je dostavljen ovom sudu, sa spisima predmeta, 18.06.2012. godine u 09,06 časova, Izborna komisija opštine Medveđa navodi da je ožalbeno rešenje doneto u svemu na zakonit način i predlaže da sud odbije žalbu, kao neosnovanu.

  
Odlučujući o podnetoj žalbi, na osnovu odredbe člana 54. stav 1. i 3. Zakona o lokalnim izborima (“Službeni glasnik RS”, broj 129/07, 34/2010 i 54/11), ocenom navoda žalbe, odgovora na žalbu i dostavljenih spisa predmeta, Upravni sud je našao da žalba  nije osnovana.

  
Iz spisa predmeta proizlazi da je na sednici Izborne komisije opštine Medveđa održanoj 9. juna 2012. godine, o čemu postoji zapisnik, donet zaključak, broj 013-346/2012-26, kojim se podnosiocu Izborne liste “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” nalaže da u roku od 48 časova od prijema tog zaključka otkloni nedostatke koji su smetnja za proglašenje te liste, tako što će dostaviti obrasce Izborne liste kandidata za odbornike Skupštine Opštine Medveđa (SO-1), Ovlašćenja za podnošenje izborne liste (SO-2), Izjave o prihvatanju kandidature za odbornike Skupštine opštine Medveđa (SO-5), Spiska birača koji podržavaju listu kandidata za odbornike Skupštine opštine Medveđa (SO-7) i Izjave najmanje 200 birača da podržavaju ovu listu kandidata za odbornike Skupštine opštine Medveđa (SO-7/a) sa pravilno upisanim nazivom podnosioca izborne liste, onako kako je upisano u Registru političkih stranaka, kao i unetim nazivom izborne liste u skladu sa nazivom podnosioca liste. Ovo zbog toga što je utvrđeno, a ni među strankama nije sporno, da je naziv podnosioca Izborne liste na navedenim obrascima upisan na srpskom jeziku latiničnim pismom i na albanskom jeziku albanskim pismom, a u Registru političkih partija  je navedena partija registrovana pod nazivom “Demokratska unija albanaca – Unioni demokratik Shqiptar” pri čemu je naziv na srpskom jeziku ispisan ćiriličnim pismom, a naziv na albanskom jeziku albanskim pismom.  Iz spisa proizilazi da je žaliocu taj zaključak uručen 9.06.2012. godine u 14,22 časova, te da je istog dana u 15,55 časova, izjavio prigovor na zaključak, koji se takođe nalazi u spisima, u kome navodi da je podneta dokumentacija u svemu uredna, jer bi bilo dovoljno i da  je popunjena samo na albanskom jeziku i albanskim pismom. U spisima se nalazi i odluka Upravnog suda II-2 Už. 584/12 od 13.06.2012. godine,  kojom je u stavu prvom presude, odbijena žalba istog žalioca protiv rešenja Izborne komisije opštine Medveđa, broj 013-346/2012-01-39 od 11.06.2012. godine, u delu kojim je tačkom 2. dispozitiva odbijen prigovor žalioca protiv zaključka Izborne komisije opštine Medveđa, broj 013-346/2012-01-26 od 09.06.2012. godine, a u stavu drugom presude odbačena žalba protiv rešenja Izborne komisije opštine Medveđa, broj 013-346/2012-01-39 od 11.06.2012. godine, u delu kojim je tačkom 1. dispozitiva odbijeno proglašenje Izborne liste “DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA” za izbor odbornika Skupštine opštine Medveđa na lokalnim izborima raspisanim za 24.06.2012. godine.  

  
Ožalbenim rešenjem odbijen je žaliočev prigovor, izjavljen na rešenje Izborne komisije opštine Medveđa 013-346/2012-01-39 od 11.06.2012. godine, kojim se u stavu prvom dispozitiva rešenja, odbija proglašenje izborne liste DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA-DUA;UNIONI DEMOKRATIK SHQIPTAR-UDSH, podnosioca DEMOKRATSKE UNIJE ALBANACA-DUA; UNIONI DEMOKRATIK SHQIPTAR-UDSH, iz razloga što lista sadrži neostake koji su smetnja za proglašenje u skladu sa Zakonom o lokalnim izborima, odnosno na izbornoj listi ima manje od 1/3 kandidata za odbornike od ukupnog broja odbornika koji se bira, nakon podnošenja overenih izjava troje odborničkih kandidata o povlačenju kandidature i iz razloga što podnosilac izborne liste nije postupio po zaključku Izborne komisije opštine Medveđa broj 013-346/2012-01-26 od 09.06.2012. godine, odnosno nije otklonio nedostake koji su smetnja za proglašenje izborne liste u skladu sa zaključkom komisije i u stavu drugom dispozitiva rešenja, odbija se prigovor podnosioca liste DEMOKRATSKA UNIJA ALBANACA-DUA; UNIONI DEMOKRATIK SHQIPTAR-UDSH broj 013-346/2012-01-27 od 09.06.2012. godine podnet u 15,55 časova, kao neosnovan.

  
U obrazloženju ožalbenog rešenja kojim je odbijen prigovor žalioca izjavljen na rešenje broj 013-346/2012-01-39 od 11.06.2012. godine, izborna komisija je, ceneći sve navode prigovora, istakla da je odlučila jedinstvenim rešenjem u skladu sa odredbama Zakona o opštem upravnom postupku, jer se oba stava dispozitiva rešenja protiv koga je podnet prigovor, zasnivaju na istom činjeničnom stanju. Izborna komisija je cenila i navod iz prigovora da izjave o povlačenju kandidature odborničkih kandidata, nisu od uticaja na ispunjenost uslova za proglašanje liste, ali je, po oceni suda pravilno našla da je smetnja za proglašenje liste činjenica da nakon povlačenja izjava odborničkih kandidata, lista nema potreban broj kandidata da bi bila proglašena. Ovo stoga što je odredbom člana 25. stav 2. Zakona o lokalnim izborima, propisano da kad izborna komisija utvrdi da izborna lista sadrži nedotake koji su smetnja za proglašenje izborne liste u skladu sa tim zakonom, doneće, u roku od 24 časa od prijema izborne liste, zaključak kojim se podnosiocu izborne liste nalaže da najkasnije u roku od 48 časova od časa dostavljanja zaključka otkloni te nedostatke, a odredbom člana 25. stav 3. istog zakona, propisano je da kad izborna komisija utvrdi da izborna lista sadrži nedostatke predviđene tim zakonom ili kad utvrdi da nedostaci izborne liste nisu otklonjeni ili nisu otklonjeni u predviđenom roku, doneće u narednih 24 časa rešenje kojim se odbija proglašenje izborne liste.

  
Imajući u vidu činjenično stanje utvrđeno u postupku donošenja ožalbenog rešenja, Upravni sud nalazi da nije povređen zakon na žaliočevu štetu, jer je ožalbeno rešenje doneto u svemu u skladu sa odredbom člana 25. stav 2. i 3. Zakona o lokalnim izborima.

  
Sud je cenio i navod žalbe koji je istican i u prigovoru, da je Izborna komisija povredila odredbu člana 20. stav  6. Zakona o lokalnim izborima, ali nalazi da je ovaj navod neosnovan jer je navedenom odredbom propisano da kad po donošenju rešenja o proglašenju izborne liste kandidat bude pravnosnažnom sudskom odlukom lišen poslovne sposobnosti, izgubi državljanstvo Republike Srbije, odustane od kandidature ili ako nastupi njegova smrt, podnosilac izborne liste gubi pravo da predloži novog kandidata. Stoga se  ova odredba ne može primeniti u konkretnom slučaju kada su kandidature odborničkih kandidata povučene pre proglašenja izborne liste žalioca, o čemu postoje nesporni dokazi u spisima predmeta.

  
Kod ovakvog stanja stvari, s obzirom da je žalba odbijena, nije osnovan žaliočev zahtev da sud svojom odlukom meritorno reši ovaj izborni spor, odnosno da proglasi navedenu izbornu listu, u smislu člana 55. Zakona o lokalnim izborima.

  
Sa iznetih razloga, nalazeći da ožalbenim rešenjem nije povređen zakon na žaliočevu štetu, Upravni sud je odlučio kao u dispozitivu ove presude, primenom odredbe člana 54. stav 3. Zakona o lokalnim izborima i shodnom primenom odredbe člana 40. stav 2. Zakona o upravnim sporovima („Službeni glasnik RS“, broj 111/09).
  

PRESUĐENO U UPRAVNOM SUDU
dana 19.06.2012. godine, 11,00 časova, II-2 6 Už. 589/12

 

Zapisničar                                  Predsednik veća-sudija
Svetlana Živanović,s.r.           Biljana Tamburkovski Baković,s.r.

Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Dejan Đurić

LJK