29.05.2012.

Presuda III-12 UŽ 550-12-zaštita izbornog prava

   Republika Srbija
     UPRAVNI SUD
ODELJENJE U NOVOM SADU
      III-12 Už. 550/12
Dana 29.05.2012. godine
        B e o g r a d
 

U IME NARODA

                       
Upravni sud, u veću sastavljenom od sudija: Dušanke Marjanović, predsednika veća, mr Zorana Reljića i Zorice Kitanović, članova veća, sa sudskim savetnikom Ksenijom Ivanović, kao zapisničarem, odlučujući po žalbi podnosioca Izborne liste Maja Gojković – Ujedinjeni regioni Srbije, izjavljenoj preko ovlašćenih lica Nebojše Koraća iz Novog Sada, Sunčani kej 39 i Dalibora Novakovića, protiv rešenja Gradske izborne komisije Novi Sad br. 020-1/2012-460-I od 24.05.2012. godine, u pravnoj stvari zaštite izbornog prava, u nejavnoj sednici veća održanoj dana 29.05.2012. godine, u 13,30 časova, doneo je



P R E S U D U

  
Žalba SE ODBIJA.


O b r a z l o ž e nj e

  

Ožalbenim rešenjem odbijen je,  kao neosnovan, prigovor žalioca izjavljen na Izveštaj o ukupnim rezultatima izbora za odbornike Skupštine grada Novog Sada održanim 06.05.2012. godine i ponovljenim izborima 20.05.2012. godine, od 23.05.2012. godine, u  17,00 časova. 
   
U žalbi podnetoj Upravnom sudu neposredno dana 26.05.2012. godine, u 14,10 časova, žalilac osporava zakonitost ožalbenog rešenja, ističući da je navedenim izveštajem utvrđeno da je broj glasačkih listića koji je predat biračkim odborima 312.830, da je rešenjem Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu utvrđeno da je u Jedinstveni birački spisak za grad Novi Sad upisano 312.723 birača i da je Gradska izborna komisija u skladu sa tim izdala nalog za štampanje identičnog broja listića, uz dodatno štampanje rezerve od 0,3% listića, u skladu sa zakonom, što iznosi 932  listića. Polazeći od toga da listići iz rezerve nisu korišćeni, žalilac postavlja pitanje, kako je moguće da je broj listića koji su morali biti štampani i raspodeljeni biračkim odborima, u skladu sa odlukom Ministarstva, manji od broja listića koji su zvanično podeljeni biračkim odborima na teritoriji grada Novog Sada. S tim u vezi, žalilac ukazuje na to da ne postoji nedvosmislen dokaz da su otisci glasačkih listića koji su štampani radi održavanja ponovljenih izbora na pet biračkih mesta u Novom Sadu, uništeni u skladu sa zakonom i predlaže da sud, u cilju utvrđivanja činjeničnog stanja od Gradske izborne komisije pribavi Zapisnik o uništenju viška štampanih listića, kao i otisaka i ploča za štampanje glasačkih listića, te da po potrebi izvrši i uvid  u tonske zapise sa sednica Komisije. U žalbi takođe  navodi da je na većem broju biračkih mesta konstatovan višak listića, čiji se broj kretao od 10  do 50, a na biračkom mestu broj  92, taj broj je iznosio 100 glasačkih listića, a da se taj višak listića nigde ne spominje u Izveštaju na koji je žalilac uložio prigovor. Stoga predlaže da sud pribavi izjave članova Komisije u vezi sa vraćanjem viška glasačkih listića sa biračkih mesta. Žalilac ističe da u Izveštaj nije unet broj od 8.884 listića koji su štampani za ponavljanje izbora na pet biračih mesta, i da ne postoji podatak o tome da li u konačan broj listića predatih biračkim odborima (312.830) ulazi i  broj listića koji su predati biračkim odborima na ovih pet mesta  gde su izbori ponavljani. Predlaže da sud pribavi Zapisnik o konačnim rezultatima od 09.05.2012. godine, kao i dokumentaciju koja se odnosi na prigovor podnosioca liste Lige socijaldemokrata Vojvodine, usled koga je došlo do promene izveštaja nakon "prvog kruga glasanja". Žalilac naglašava da je prema Izveštaju zbir glasačkih listića u glasačkim kutijama (173.125) i neupotrebljenih listića (139.578) manji za 127 listića od ukupnog broja listića koji su izdati biračkim odborima. Napominje da je broj listića koji je izdat biračkim odborima 312.830, a da je broj birača prema aplikaciji Jedinstvenog biračkog spiska  312.723, što daje razliku od  107  listića. Ukazuje da razlika između broja glasačkih listića u kutijama i broja birača koji su izašli na izbore iznosi 223, što se nikako ne uklapa sa prethodnom razlikom između upotrebljenih i neupotrebljenih listića, niti se može uklopiti sa razlikom  između broja birača upisanih u Jedinstveni birački spisak i broja izdatih listića. Žalilac predlaže da sud poništi ožalbeno rešenje, Izveštaj o ukupnim rezultatima izbora za odbornike Skupštine grada Novog Sada održanih 06.05.2012.godine i ponovljenim izborima 20.05.2012. godine od 23.05.2012. godine, Zapisnik o ukupnim rezultatima izbora u Novom Sadu od 21.05.2012. godine, kao i da sud poništi izbore za odbornike grada Novog Sada.
  
U odgovoru na žalbu, dostavljenom Upravnom sudu sa spisima predmeta dana 28.05.2012. godine u 21,35 časova, Gradska izborna komisija grada Novog Sada je navela da je žalba nedopuštena i neblagovremena, te da je treba odbaciti i to u delu žalbenih navoda kojima se spori zakonitost utvrđivanja rezultata glasanja sa 196  biračkih mesta, izraženih u Zapisniku o ukupnim rezultatima izbora u Novom Sadu od 21.05.2012. godine. S tim u vezi navedeno je da je Zapisnik sačinjenim na osnovu rezultata sa svih 196  biračkih mesta, uz konstataciju da nije bilo bitnijih povreda odredaba Zakona o lokalnim izborima i da članovi Gradske izborne komisije grada Novog Sada nisu imali primedbe na utvrđene rezultata izbora, a  Zapisnik je potpisan od strane članova Komisije, uključujući i predstavnike podnosioca žalbe. S tim u vezi ističe da su podaci utvrđeni Zapisnikom konačni i pravnosnažni i ne mogu se pobijati nijednim pravnim lekom, pa ni ovom žalbom. Komisija takođe ukazuje da su nedopušteni i neblagovremeni navodi žalbe koji se odnose na broj štampanih i predatih glasačkih listića, jer se radi o radnjama ili propustima na koje se moglo prigovarati najkasnije do 06.05.2012. godine, kada su na biračkim mestima prebrojavani glasovi i sačinjeni zapisnici o utvrđivanju glasanja. U vezi sa žalbenim navodima kojima se traži poništaj Izveštaja od 23.05.2012. godine, Komisija navodi da su isti neosnovani, s obzirom na to da je sadržina Izveštaja istovetna sadržini Zapisnika od 21.05.2012. godine, te su stoga neosnovani i žalbeni navodi koji se odnose na navodno učinjeno krivično delo falsifikovanja rezultata glasanja, jer je sadržaj izveštaja koji se pobija žalbom istovetan sadržini navedenog zapisnika, s obzirom da sadrži podatake o konačnim i pravosnažnim rezultatima izbora. Po nalaženju Komisije, neosnovani su i žalbeni navodi koji se odnose na neunošenje podataka o glasačkim listićima koji su predati u cilju ponavljanja izbora na pet biračkih mesta, jer se u Izveštaju nisu mogli dva puta računati glasački listići predati biračkim odborima. U vezi sa žalbenim navodima koji se tiču broja birača koji su glasali  i broja glasačkih listića u glasačkim kutijama, Komisija navodi da je moguće da određeni broj birača svoje glasačke listiće nije  ubacio u glasačku kutiju. Predlaže da sud odbije žalbu, kao neosnovanu.
  
Odlučujući o blagovremeno podnetoj žalbi, na osnovu odredbe člana 54. stav 1. Zakona o lokalnim izborima (“Službeni glasnik RS”, br. 129/07, 34/10 – Odluka US i 54/11), ocenom ožalbenog rešenja, navoda žalbe, odgovora na žalbu, kao i svih spisa ove izborne stvari, Upravni sud je našao da žalba nije osnovana.
  
Iz spisa predmeta proizlazi da su ovlašćena lica podnosioca Izborne  liste Maja Gojković -  Ujedinjeni regioni Srbije, dana 24.05.2012. godine, u 14,41 časova, podnela prigovor Gradskoj izbornoj komisiji grada Novog Sada, kojim su osporili Izveštaj o ukupnim rezultatima izbora za odbornike Skupštine grada Novog Sada održanih 06.05.2012. godine i ponovljenim izborima 20.05.2012. godine, od 23.05.2012. godine. U prigovoru su naveli da je broj glasačkih listića koji je predat biračkim odborima 312.830, da je rešenjem Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu utvrđeno da je u Jedinstveni birački spisak za grad Novi Sad upisano 312.723 birača, i da je Gradska izborna komisija, u skladu sa tim, izdala nalog za štampanje  identičnog broja listića, uz dodatno štampanje rezerve od 0,3% listića, u skladu sa zakonom, što iznosi 932  listića. S obzirom na navedene činjenice, u prigovoru je postavljeno pitanje kako je moguće da je broj listića koji su morali biti štampani i raspodeljeni biračkim odborima, manji od broja listića koji su zvanično podeljeni biračkim odborima na teritoriji grada Novog Sada, ukoliko nisu korišćeni listići iz rezerve. Pored navedenog, u Izveštaju nije naveden podatak o broju od 8.884 listića koji su štampani za ponavljanje izbora na pet biračkih mesta i operativna rezerva od 27, pa je Izveštaj nejasan i nepotpun i može se smatrati da sadrži netačne podatke. U prigovoru je još istaknuto da je zbir glasačkih listića  u glasačkim kutijama i neupotrebljenih listića manji od broja birača koji su izašli na izbore. 
  
Gradska izborna komisija Grada Novog Sada je prigovor odbila, kao neosnovan, navodeći da je, na osnovu člana  39. stav 1. i  člana 41. stav 4. Zakona o lokalnim izborima, na sednici održanoj 21.05.2012. godine, jednoglasno usvojila Zapisnik o radu Gradske izborne komisije na utvrđivanju konačnih rezultata izbora za odbornike Skupštine grada Novog Sada održanih 06.05.2012. godine i ponovljenim izborima održanim 20.05.2012. godine, kojim je utvrđen  broj ukupno predatih glasačkih listića, broj neupotrebljenih glasačkih listića, broj  birača upisanih u izvod iz jedinstvenog biračkog spiska, broj  birača koji su prema izvodima iz jedinstvenog biračkog spiska glasali,  broj glasačih listića koji se nalaze u glasačkim kutijama, broj nevažećih i važećih glasačkih listića i broj glasova i mandata koje su pojedine izborne liste dobile.
  
Kako je u navedenom zapisniku konstatovano da članovi Gradske izborne komisije nisu imali primedbe na utvrđivanje rezultata izbora i da je Zapisnik potpisan od strane svih članova Komisije, uključujući i predstavnike podnosioca prigovora, Komisija je ocenila da su rezultati izbora utvrđeni Zapisnikom konačni i pravnosnažni  i da se ne mogu menjati, ni pobijati nijednim pravni lekom. Prema obrazloženju ožalbenog rešenja, Gradska izborna komisija grada Novog Sada je, na osnovu člana 15. stav 1. tačka 9. Zakona o lokalnom izborima i Zapisnika o radu Gradske izborne komisije na utvrđivanju konačnih rezultata izbora za odbornike Skupštine grada Novog Sada, na sednici održanoj 23.05.2012. godine, utvrdila i objavila Izveštaj o ukupnim rezultatima izbora za odbornike Skupštine Grada. Sadržina ovog izveštaja je istovetna sadržini Zapisnika od  21.05.2012. godine.
  
Zakonom o lokalnim izborima (“Službeni glasnik RS”, br. 129/07, 34/10 – Odluka US i 54/11), propisano je da po završenom glasanju birački odbor pristupa utvrđivanju rezultata glasanja na biračkom mestu (član 35. stav 1.), da po prijemu izbornog materijala sa biračkih mesta izborna komisija, u roku od 24 časa od zatvaranja biračkih mesta, utvrđuje ukupan broj birača upisanih u birački spisak, broj birača koji su glasali na biračkim mestima, broj birača koji su glasali van biračkog mesta, ukupan broj primljenih glasačkih listića, ukupan broj nevažećih glasačkih listića, ukupan broj važećih glasačkih listića i broj glasova datih za svaku izbornu listu (član 39. stav 1.).
  
Navedenim zakonom je  predviđeno i da izborna komisija utvrđuje rezultate izbora i o tome sačinjava poseban zapisnik (član 40. stav 1.), kao i da izborna komisija u roku od 24 časa od zatvaranja biračkih mesta vrši raspodelu odborničkih mandata, o čemu se sastavlja poseban zapisnik (član 41. stav 4.).
  
Polazeći od navedenih zakonskih odredaba, Upravni sud je ocenio da je ožalbeno rešenje na zakonu zasnovano iz razloga koji su u njemu izneti, a koje u svemu, kao pravilne i na zakonu zasnovane, prihvata i ovaj sud. Ovo stoga, što iz stanja u spisima predmeta nesumnjivo proizlazi da je Izveštaj o ukupnim rezultatima izbora za odbornike Skupštine grada Novog Sada sačinjen na osnovu izbornog materijala sa svih 196 biračkih mesta na teritoriji grada Novog Sada, a u skladu sa odredbama Zakona o lokalnim izborima, koje se odnose na postupak izbora i utvrđivanje izbornih rezultata. 
  
Po oceni Suda, zakonitost konačnog izveštaja o utvrđivanju rezultata izbora, u skladu sa odredbom člana 40. stav 1. Zakona o lokalnim izborima, zasniva se na matematičko-logički utemeljenim podacima sa biračkih mesta i utvrđivanju ukupnih konačnih izbornih rezultata na nivou celokupne izborne jedinice. Zakonitost takvog izveštaja se, stoga, ne može osporavati ukazivanjem na propuste u utvrđivanju izbornih rezultata na biračkim mestima. Ovo sa razloga što je, saglasno odredbi člana 52. stav 1. Zakona o lokalnim izborima, žalilac, kao podnosilac izborne liste, mogao da podnese prigovor zbog nepravilnosti u vezi sa utvrđivanjem rezultata izbora na biračkom mestu.  Polazeći od toga da se izveštaj o ukupnim rezultatima izbora u izbornoj jedinici zasniva na podacima sa biračkih mesta, koji su konačni i pravosnažni i koji se ne mogu osporavati u postupku utvrđivanja konačnih rezultata, Upravni sud je ocenio da je pravilno Komisija odbila prigovor kao neosnovan. 
  
Sud pritom nalazi da se navodima prigovora i žalbe, koja je predmet ovog izbornog spora, ne dovodi u pitanje pravilnost  i zakonitost utvrđenih rezultata izbora sadržanih u Izveštaju o ukupnim rezultatima izbora za odbornike Skupštine grada Novog Sada, budući da se prigovorom osporavaju utvrđeni rezultati na pojedinačnim biračkim mestima. Razmatrajući navode žalbe kojima se ukazuje da u Izveštaju Komisije od 23.5.2012. godine nisu posebno naznačeni podaci koji se odnose na broj doštampanih glasačkih listića za ponovljeni krug glasanja na pet biračkih mesta, Upravni sud ocenjuje da ovaj navod nije osnovan. Ovo stoga što se radi o glasačkim listićima koji su, usled poništaja glasanja na biračkom mestu, štampani za ponovljeni krug glasanja i posebno se ne prikazuju u konačnom zbirnom izveštaju, jer bi se na taj način narušila matematičko-logička pravilnost izveštaja o utvrđenim izbornim rezultatima.
  
Navodi žalbe kojima se spori i zakonitost Zapisnika o ukupnim rezultatima izbora u Novom Sadu od 21.05.2012. godine su, po nalaženju Suda, bez uticaja na ocenu pravilnosti ožalbenog rešenja, budući da Zapisnik nije bio osporen prigovorom, pa nije ni bio predmet ocene Komisije. Sud je cenio i ostale žalbene navode i našao da su bez uticaja na zakonitost ožalbenog rešenja.
  
Sa iznetih razloga, Upravni sud je, nalazeći da ožalbenim rešenjem nije povređen zakon na štetu žalilaca, na osnovu odredbe člana 54. stav 3. Zakona o lokalnim izborima, shodnom primenom odredbe člana 40. stav 2. Zakona o upravnim sporovima (“Službeni glasnik RS”, br. 111/09), odlučio kao u dispozitivu presude.

PRESUĐENO U UPRAVNOM SUDU
Dana 29.05.2012. godine, u 13,30 časova,  III-12 Už. 550/12

Zapisničar                                              Predsednik veća-sudija
Ksenija Ivanović,s.r.                              Dušanka Marjanović,s.r.

Za tačnost otpravka
Upravitelj pisarnice
Dejan Đurić

OI-2012