Београд, 29.05.2012.

Пресуда III-12 УЖ 550-12-заштита изборног права

   Република Србија
     УПРАВНИ СУД
ОДЕЉЕЊЕ У НОВОМ САДУ
      III-12 Уж. 550/12
Дана 29.05.2012. године
        Б е о г р а д
 

У ИМЕ НАРОДА

                       
Управни суд, у већу састављеном од судија: Душанке Марјановић, председника већа, мр Зорана Рељића и Зорице Китановић, чланова већа, са судским саветником Ксенијом Ивановић, као записничарем, одлучујући по жалби подносиоца Изборне листе Маја Гојковић – Уједињени региони Србије, изјављеној преко овлашћених лица Небојше Кораћа из Новог Сада, Сунчани кеј 39 и Далибора Новаковића, против решења Градске изборне комисије Нови Сад бр. 020-1/2012-460-I од 24.05.2012. године, у правној ствари заштите изборног права, у нејавној седници већа одржаној дана 29.05.2012. године, у 13,30 часова, донео је



П Р Е С У Д У

  
Жалба СЕ ОДБИЈА.


О б р а з л о ж е њ е

  

Ожалбеним решењем одбијен је,  као неоснован, приговор жалиоца изјављен на Извештај о укупним резултатима избора за одборнике Скупштине града Новог Сада одржаним 06.05.2012. године и поновљеним изборима 20.05.2012. године, од 23.05.2012. године, у  17,00 часова. 
   
У жалби поднетој Управном суду непосредно дана 26.05.2012. године, у 14,10 часова, жалилац оспорава законитост ожалбеног решења, истичући да је наведеним извештајем утврђено да је број гласачких листића који је предат бирачким одборима 312.830, да је решењем Министарства за државну управу и локалну самоуправу утврђено да је у Јединствени бирачки списак за град Нови Сад уписано 312.723 бирача и да је Градска изборна комисија у складу са тим издала налог за штампање идентичног броја листића, уз додатно штампање резерве од 0,3% листића, у складу са законом, што износи 932  листића. Полазећи од тога да листићи из резерве нису коришћени, жалилац поставља питање, како је могуће да је број листића који су морали бити штампани и расподељени бирачким одборима, у складу са одлуком Министарства, мањи од броја листића који су званично подељени бирачким одборима на територији града Новог Сада. С тим у вези, жалилац указује на то да не постоји недвосмислен доказ да су отисци гласачких листића који су штампани ради одржавања поновљених избора на пет бирачких места у Новом Саду, уништени у складу са законом и предлаже да суд, у циљу утврђивања чињеничног стања од Градске изборне комисије прибави Записник о уништењу вишка штампаних листића, као и отисака и плоча за штампање гласачких листића, те да по потреби изврши и увид  у тонске записе са седница Комисије. У жалби такође  наводи да је на већем броју бирачких места констатован вишак листића, чији се број кретао од 10  до 50, а на бирачком месту број  92, тај број је износио 100 гласачких листића, а да се тај вишак листића нигде не спомиње у Извештају на који је жалилац уложио приговор. Стога предлаже да суд прибави изјаве чланова Комисије у вези са враћањем вишка гласачких листића са бирачких места. Жалилац истиче да у Извештај није унет број од 8.884 листића који су штампани за понављање избора на пет бирачих места, и да не постоји податак о томе да ли у коначан број листића предатих бирачким одборима (312.830) улази и  број листића који су предати бирачким одборима на ових пет места  где су избори понављани. Предлаже да суд прибави Записник о коначним резултатима од 09.05.2012. године, као и документацију која се односи на приговор подносиоца листе Лиге социјалдемократа Војводине, услед кога је дошло до промене извештаја након "првог круга гласања". Жалилац наглашава да је према Извештају збир гласачких листића у гласачким кутијама (173.125) и неупотребљених листића (139.578) мањи за 127 листића од укупног броја листића који су издати бирачким одборима. Напомиње да је број листића који је издат бирачким одборима 312.830, а да је број бирача према апликацији Јединственог бирачког списка  312.723, што даје разлику од  107  листића. Указује да разлика између броја гласачких листића у кутијама и броја бирача који су изашли на изборе износи 223, што се никако не уклапа са претходном разликом између употребљених и неупотребљених листића, нити се може уклопити са разликом  између броја бирача уписаних у Јединствени бирачки списак и броја издатих листића. Жалилац предлаже да суд поништи ожалбено решење, Извештај о укупним резултатима избора за одборнике Скупштине града Новог Сада одржаних 06.05.2012.године и поновљеним изборима 20.05.2012. године од 23.05.2012. године, Записник о укупним резултатима избора у Новом Саду од 21.05.2012. године, као и да суд поништи изборе за одборнике града Новог Сада.
  
У одговору на жалбу, достављеном Управном суду са списима предмета дана 28.05.2012. године у 21,35 часова, Градска изборна комисија града Новог Сада је навела да је жалба недопуштена и неблаговремена, те да је треба одбацити и то у делу жалбених навода којима се спори законитост утврђивања резултата гласања са 196  бирачких места, изражених у Записнику о укупним резултатима избора у Новом Саду од 21.05.2012. године. С тим у вези наведено је да је Записник сачињеним на основу резултата са свих 196  бирачких места, уз констатацију да није било битнијих повреда одредаба Закона о локалним изборима и да чланови Градске изборне комисије града Новог Сада нису имали примедбе на утврђене резултата избора, а  Записник је потписан од стране чланова Комисије, укључујући и представнике подносиоца жалбе. С тим у вези истиче да су подаци утврђени Записником коначни и правноснажни и не могу се побијати ниједним правним леком, па ни овом жалбом. Комисија такође указује да су недопуштени и неблаговремени наводи жалбе који се односе на број штампаних и предатих гласачких листића, јер се ради о радњама или пропустима на које се могло приговарати најкасније до 06.05.2012. године, када су на бирачким местима пребројавани гласови и сачињени записници о утврђивању гласања. У вези са жалбеним наводима којима се тражи поништај Извештаја од 23.05.2012. године, Комисија наводи да су исти неосновани, с обзиром на то да је садржина Извештаја истоветна садржини Записника од 21.05.2012. године, те су стога неосновани и жалбени наводи који се односе на наводно учињено кривично дело фалсификовања резултата гласања, јер је садржај извештаја који се побија жалбом истоветан садржини наведеног записника, с обзиром да садржи податаке о коначним и правоснажним резултатима избора. По налажењу Комисије, неосновани су и жалбени наводи који се односе на неуношење података о гласачким листићима који су предати у циљу понављања избора на пет бирачких места, јер се у Извештају нису могли два пута рачунати гласачки листићи предати бирачким одборима. У вези са жалбеним наводима који се тичу броја бирача који су гласали  и броја гласачких листића у гласачким кутијама, Комисија наводи да је могуће да одређени број бирача своје гласачке листиће није  убацио у гласачку кутију. Предлаже да суд одбије жалбу, као неосновану.
  
Одлучујући о благовремено поднетој жалби, на основу одредбе члана 54. став 1. Закона о локалним изборима (“Службени гласник РС”, бр. 129/07, 34/10 – Одлука УС и 54/11), оценом ожалбеног решења, навода жалбе, одговора на жалбу, као и свих списа ове изборне ствари, Управни суд је нашао да жалба није основана.
  
Из списа предмета произлази да су овлашћена лица подносиоца Изборне  листе Маја Гојковић -  Уједињени региони Србије, дана 24.05.2012. године, у 14,41 часова, поднела приговор Градској изборној комисији града Новог Сада, којим су оспорили Извештај о укупним резултатима избора за одборнике Скупштине града Новог Сада одржаних 06.05.2012. године и поновљеним изборима 20.05.2012. године, од 23.05.2012. године. У приговору су навели да је број гласачких листића који је предат бирачким одборима 312.830, да је решењем Министарства за државну управу и локалну самоуправу утврђено да је у Јединствени бирачки списак за град Нови Сад уписано 312.723 бирача, и да је Градска изборна комисија, у складу са тим, издала налог за штампање  идентичног броја листића, уз додатно штампање резерве од 0,3% листића, у складу са законом, што износи 932  листића. С обзиром на наведене чињенице, у приговору је постављено питање како је могуће да је број листића који су морали бити штампани и расподељени бирачким одборима, мањи од броја листића који су званично подељени бирачким одборима на територији града Новог Сада, уколико нису коришћени листићи из резерве. Поред наведеног, у Извештају није наведен податак о броју од 8.884 листића који су штампани за понављање избора на пет бирачких места и оперативна резерва од 27, па је Извештај нејасан и непотпун и може се сматрати да садржи нетачне податке. У приговору је још истакнуто да је збир гласачких листића  у гласачким кутијама и неупотребљених листића мањи од броја бирача који су изашли на изборе. 
  
Градска изборна комисија Града Новог Сада је приговор одбила, као неоснован, наводећи да је, на основу члана  39. став 1. и  члана 41. став 4. Закона о локалним изборима, на седници одржаној 21.05.2012. године, једногласно усвојила Записник о раду Градске изборне комисије на утврђивању коначних резултата избора за одборнике Скупштине града Новог Сада одржаних 06.05.2012. године и поновљеним изборима одржаним 20.05.2012. године, којим је утврђен  број укупно предатих гласачких листића, број неупотребљених гласачких листића, број  бирача уписаних у извод из јединственог бирачког списка, број  бирача који су према изводима из јединственог бирачког списка гласали,  број гласачих листића који се налазе у гласачким кутијама, број неважећих и важећих гласачких листића и број гласова и мандата које су поједине изборне листе добиле.
  
Како је у наведеном записнику констатовано да чланови Градске изборне комисије нису имали примедбе на утврђивање резултата избора и да је Записник потписан од стране свих чланова Комисије, укључујући и представнике подносиоца приговора, Комисија је оценила да су резултати избора утврђени Записником коначни и правноснажни  и да се не могу мењати, ни побијати ниједним правни леком. Према образложењу ожалбеног решења, Градска изборна комисија града Новог Сада је, на основу члана 15. став 1. тачка 9. Закона о локалном изборима и Записника о раду Градске изборне комисије на утврђивању коначних резултата избора за одборнике Скупштине града Новог Сада, на седници одржаној 23.05.2012. године, утврдила и објавила Извештај о укупним резултатима избора за одборнике Скупштине Града. Садржина овог извештаја је истоветна садржини Записника од  21.05.2012. године.
  
Законом о локалним изборима (“Службени гласник РС”, бр. 129/07, 34/10 – Одлука УС и 54/11), прописано је да по завршеном гласању бирачки одбор приступа утврђивању резултата гласања на бирачком месту (члан 35. став 1.), да по пријему изборног материјала са бирачких места изборна комисија, у року од 24 часа од затварања бирачких места, утврђује укупан број бирача уписаних у бирачки списак, број бирача који су гласали на бирачким местима, број бирача који су гласали ван бирачког места, укупан број примљених гласачких листића, укупан број неважећих гласачких листића, укупан број важећих гласачких листића и број гласова датих за сваку изборну листу (члан 39. став 1.).
  
Наведеним законом је  предвиђено и да изборна комисија утврђује резултате избора и о томе сачињава посебан записник (члан 40. став 1.), као и да изборна комисија у року од 24 часа од затварања бирачких места врши расподелу одборничких мандата, о чему се саставља посебан записник (члан 41. став 4.).
  
Полазећи од наведених законских одредаба, Управни суд је оценио да је ожалбено решење на закону засновано из разлога који су у њему изнети, а које у свему, као правилне и на закону засноване, прихвата и овај суд. Ово стога, што из стања у списима предмета несумњиво произлази да је Извештај о укупним резултатима избора за одборнике Скупштине града Новог Сада сачињен на основу изборног материјала са свих 196 бирачких места на територији града Новог Сада, а у складу са одредбама Закона о локалним изборима, које се односе на поступак избора и утврђивање изборних резултата. 
  
По оцени Суда, законитост коначног извештаја о утврђивању резултата избора, у складу са одредбом члана 40. став 1. Закона о локалним изборима, заснива се на математичко-логички утемељеним подацима са бирачких места и утврђивању укупних коначних изборних резултата на нивоу целокупне изборне јединице. Законитост таквог извештаја се, стога, не може оспоравати указивањем на пропусте у утврђивању изборних резултата на бирачким местима. Ово са разлога што је, сагласно одредби члана 52. став 1. Закона о локалним изборима, жалилац, као подносилац изборне листе, могао да поднесе приговор због неправилности у вези са утврђивањем резултата избора на бирачком месту.  Полазећи од тога да се извештај о укупним резултатима избора у изборној јединици заснива на подацима са бирачких места, који су коначни и правоснажни и који се не могу оспоравати у поступку утврђивања коначних резултата, Управни суд је оценио да је правилно Комисија одбила приговор као неоснован. 
  
Суд притом налази да се наводима приговора и жалбе, која је предмет овог изборног спора, не доводи у питање правилност  и законитост утврђених резултата избора садржаних у Извештају о укупним резултатима избора за одборнике Скупштине града Новог Сада, будући да се приговором оспоравају утврђени резултати на појединачним бирачким местима. Разматрајући наводе жалбе којима се указује да у Извештају Комисије од 23.5.2012. године нису посебно назначени подаци који се односе на број доштампаних гласачких листића за поновљени круг гласања на пет бирачких места, Управни суд оцењује да овај навод није основан. Ово стога што се ради о гласачким листићима који су, услед поништаја гласања на бирачком месту, штампани за поновљени круг гласања и посебно се не приказују у коначном збирном извештају, јер би се на тај начин нарушила математичко-логичка правилност извештаја о утврђеним изборним резултатима.
  
Наводи жалбе којима се спори и законитост Записника о укупним резултатима избора у Новом Саду од 21.05.2012. године су, по налажењу Суда, без утицаја на оцену правилности ожалбеног решења, будући да Записник није био оспорен приговором, па није ни био предмет оцене Комисије. Суд је ценио и остале жалбене наводе и нашао да су без утицаја на законитост ожалбеног решења.
  
Са изнетих разлога, Управни суд је, налазећи да ожалбеним решењем није повређен закон на штету жалилаца, на основу одредбе члана 54. став 3. Закона о локалним изборима, сходном применом одредбе члана 40. став 2. Закона о управним споровима (“Службени гласник РС”, бр. 111/09), одлучио као у диспозитиву пресуде.

ПРЕСУЂЕНО У УПРАВНОМ СУДУ
Дана 29.05.2012. године, у 13,30 часова,  III-12 Уж. 550/12

Записничар                                              Председник већа-судија
Ксенија Ивановић,с.р.                              Душанка Марјановић,с.р.

За тачност отправка
Управитељ писарнице
Дејан Ђурић

ОИ-2012