11.05.2012.

Presudu II-4 UŽ 202-12 od 11.05.2012.-zaštita izbornog prava

Republika Srbija

 

 

UPRAVNI SUD

 

 

ODELJENJE U NIŠU

 

 

II-4 Už 202/12

 

 

Dana 11.05.2012. godine

 

 

Beograd

 

 

 

 

U IME NARODA

 

 

 

 

 

Upravni sud, u veću sastavljenom od sudija: Dese Simić, predsednika veća, Tomislava Medveda i Dragana Jovanovića, članova veća, sa sudijskim savetnikom Sandrom Gazetić, zapisničarem, odlučujući po žalbi žalioca Ujedinjeni regioni Srbije – Stanoje Stojanović, čiji je ovlašćeni predstavnik Stanoje Stojanović iz Donjeg Dušnika, Gadžin Han, radi poništaja rešenja Opštinske izborne komisije Gadžin Han, broj 013-1-V-1 od 08.05.2012.godine, u postupku zaštite izbornog prava, u nejavnoj sednici veća, održanoj dana 11.05.2012.godine u 11,57 časova, doneo je:

 

 

 

P R E S U D U

 

 

 

Žalba SE ODBIJA.

 

 

 

O b r a z l o ž e nj e

 

 

 

 

Ožalbenim rešenjem odbijen je prigovor žalioca, broj 013-1-V od 07.05.2012.godine, kojim prigovorom je žalilac izrazio sumnju da je prilikom prebrojavanja glasova sa glasačkih listića i njihovog evidentiranja moglo doći do pogrešnog unosa podataka, što bi eventualno moglo da prouzrokuje štetne posledice po žalioca, odnosno po izbornu listu žalioca na taj način da ova lista ne ostvari potreban broj glasova, dovoljan za cenzus.

 

 

 

Žalbom podnetom Upravnom sudu dana 09.05.2012.godine u 16,52 časova, koju je pogrešno označio kao „tužbu“, žalilac navodi da im je ožalbenim rešenjem odbijen zahtev da im se omogući uvid i provera biračkih spiskova sa biračkih mesta i upoređivanje sa brojem glasačkih listića, brojem glasova i podacima unetim u zapisnik. Smatra da je, pri odlučivanju, pogrešno i nepotpuno utvrđeno činjenično stanje, da je pogrešno primenjeno materijalno pravo, te da je sve ovo rezultiralo donošenjem neodržive i protivzakonite odluke. Smatra da je ožalbeno rešenje nejasno i nerazumljivo, te da se zbog toga ne može sa sigurnošću ispitati, što sve predstavlja bitnu povredu pravila postupka. Ističe, zatim, da je odredbom člana 26. stav 4. Zakona o lokalnim izborima predviđeno da svaki podnosilac izborne liste ima pravo da u roku od 48 časova od dana objavljivanja zbirne izborne liste izvrši, preko lica koje ovlasti, uvid u sve podnete izborne liste i dokumentaciju podnetu uz njih. Navodi, međutim, da je Komisija postupila protivzakonito, te da je odbila da žaliocu omogući uvid u podnete liste i dokumentaciju podnetu uz izborne liste. Predlaže da sud usvoji žalbu, poništi ožalbeno rešenje, te da naloži nadležnom organu da u ponovnom postupku postupi po primedbama suda i da donese novo, zakonito rešenje.

 

 

 

U odgovoru na žalbu, koji je Izborna komisija dostavila Sudu 11.05.2012.godine u 9,44 časova, navodi se da su žalbeni navodi nejasni i protivrečni, da nije jasno iz žalbe, kao uostalom ni iz prigovora, na koje nepravilnosti žalilac ukazuje, da li ukazuje na nepravilnosti koje se tiču uvida u podnete liste kandidata za izbor odbornika Skupštine opštine Gadžin Han i u dokumentaciju podnetu uz izborne liste kandidata, budući da je zbirna izborna lista utvrđena još 21.aprila 2012.godine, a da je objavljena 26.aprila 2012.godine, ili žalilac, zapravo, izražava sumnju da je prilikom prebrojavanja glasačkih listića na biračkom mestu, prilikom utvrđivanja izbornih rezultata na konkretnom biračkom mestu, došlo do pogrešnog unosa podataka u zapisnike i da izborni rezultati nisu pravilno utvrđeni. Nijednim navodom žalilac ne ukazuje o kakvim se nepravilnostima, zapravo, u konkretnom slučaju radi. Predlaže da sud tužbu odbije.

 

 

 

Uz odgovor na žalbu, Komisija je, istoga dana, u isto vreme, dostavila i sve spise predmeta ove izborne stvari, a posebno ožalbeno rešenje, zapisnik sa sednice Izborne komisije od 08.05.2012.godine, na kojoj je odlučeno o prigovoru, prigovor žalioca, Poslovnik o radu Opštinske izborne komisije Gadžin Han, rešenje o utvrđivanju Zbirne izborne liste za izbore za odbornike u Skupštini opštine Gadžin Han, rešenje o proglašenju Izborne liste žalioca, kao i ovlašćenje za lice ispred podnosioca Izborne liste za podnošenje izborne liste i preduzimanje izbornih radnji.

 

 

 

Ocenjujući zakonitost ožalbenog rešenja, shodnom primenom odredaba zakona kojima se uređuje postupak u upravnim sporovima, a na osnovu odredbe člana 54. stav 3. Zakona o lokalnim izborima, ocenom navoda žalbe, odgovora na žalbu, kao i svih spisa ove izborne stvari, Upravni sud nalazi da je žalba blagovremena, da je podneta od ovlašćenog lica i da je neosnovana.

 

 

 

Po oceni ovog suda Opštinska izborna komisija Gadžin Han je pravilno odlučila odbijajući prigovor žalioca, dajući za svoju odluku zakonite razloge, koje u svemu prihvata i Upravni sud.

 

 

 

Naime, prema navodima obrazloženja ožalbenog rešenja Izborna komisija je ovako odlučila budući da su navodi prigovora krajnje uopšteni, neodređeni, nisu konkretni, niti žalilac – podnosilac prigovora uopšte dostavlja bilo kakav dokaz o eventualnim nepravilnostima u radu biračkih odbora na biračkim mestima, prilikom utvrđivanja rezultata glasanja. U svojim razlozima navodi da je zakonsko ovlašćenje biračkog odbora da neposredno sprovede glasanje, da obezbedi pravilnost i tajnost glasanja, da utvrdi rezultate glasanja na biračkom mestu i da obavlja druge poslove određene zakonom. Izborna lista žalioca je na svakom biračkom mestu imala svoje predstavnike u biračkim odborima, kako u stalnom tako i proširenom sastavu, koji su imali mogućnost neposredne kontrole i mogućnost prigovora na konkretno uočenu nepravilnost ili netačnost podataka, što nisu koristili, a svoje predstavnike su takođe imali i u Izbornoj komisiji koji takođe nisu imali nikakvih primedbi na način kontrole, odnosno računske tačnosti podataka iz zapisnika o radu biračkih odbora, sa konkretnih biračkih mesta.

 

 

 

Odredbom člana 15. stav 1. tačka 1. propisano je da se izborna komisija stara o zakonitosti sprovođenja izbora odbornika, a tačkom 9. da utvrđuje i objavljuje ukupne rezultate izbora odbornika. Odredbom člana 16. stav 1. propisano je da birački odbor radi u stalnom i proširenom sastavu, stavom 2. istog člana je propisano da birački odbor u stalnom sastavu čine predsednik i najmanje 4 člana, a stavom 3. da se u pogledu utvrđivanja sastava biračkom odbora u proširenom sastavu, primenjuju odredbe ovog zakona koje se odnose na izbornu komisiju u proširenom sastavu. Odredbom člana 17. stav 1. propisano je da birački odbor neposredno sprovodi glasanje, obezbeđuje pravilnost i tajnost glasanja, utvrđuje rezultate glasanja na biračkom mestu i obavlja druge poslove određene zakonom. Stavom 2. ovog člana istog zakona propisano je da se birački odbor stara o održavanju reda na biračkom mestu za vreme glasanja, a da bliža pravila o radu biračkog odbora određuje izborna komisija.

 

 

 

Žalilac, međutim, ni uz prigovor ni uz žalbu ne pruža nijedan dokaz, niti ukazuje o kakvim se nepravilnostima i nezakonitostima radi, u konkretnom slučaju, na biračkim mestima, osim što izražava sumnju da je prilikom prebrojavanja glasova moglo doći do pogrešnog unosa podataka, što bi prouzrokovalo štetne posledice po navedenu Izbornu listu, na taj način da ova lista ne može da ostvari potreban broj glasova za cenzus u lokalnoj skupštini opštine, kako navodi u prigovoru. U žalbi, međutim, navodi da mu nije omogućeno da izvrši uvid, u zakonskom roku od 48 časova od dana objavljivanja zbirne izborne liste, u podnete liste i u dokumentaciju koja je podneta uz njih. Pritom ne nudi nikakav dokaz da je uopšte tražio i u kom roku da mu se takav uvid omogući, pri činjenici da je Zbirna izborna lista za izbor odbornika Skupštine opštine Gadžin Han objavljena 26. aprila 2012.godine, te da je rok za uvid u sve podnete izborne liste i dokumentaciju podnetu uz njih za žalioca protekao, budući da je odredbom člana 26. stav 4. Zakona o lokalnim izborima propisano da svaki podnosilac izborne liste ima pravo da u roku od 48 časova od dana objavljivanja zbirne izborne liste izvrši, preko lica koje ovlasti, uvid u sve podnete izborne liste i dokumentaciju podnetu uz njih.

 

 

 

Kako žalilac žalbom ne ukazuje, kao uostalom ni prigovorom, niti za to pruža dokaze o kakvim se nepravilnostima na biračkim mestima u konkretnom slučaju radi, a koje bi mogle biti od uticaja na zakonitost utvrđivanja rezultata na biračkim mestima, od strane biračkih odbora, a s tim u vezi, posledično, na utvrđivanje ukupnih rezultata izbora odbornika, od strane izborne komisije, to Sud nalazi da ožalbenim rešenjem nije povređen zakon na štetu žalioca i da je žalba neosnovana, pa je žalbu odbio, odlučujući kao u dispozitivu, primenom odredbe člana 40. stav 2. Zakona o upravnim sporovima, a koja odredba se shodno primenjuje na osnovu odredbe člana 54. stav 3. Zakona o lokalnim izborima.

 

 

 

 

PRESUĐENO U UPRAVNOM SUDU

 

 

dana 11.05.2012.godine u 11,57 časova, II-4 Už 202/12

 

 

 

Zapisničar                                  Predsednik veća - sudija

Sandra Gazetić,s.r.                          Desa Simić,s.r.

 

 

 

Za tačnost otpravka

 

upravitelj pisarnice

 

Dejan Đurić

 

 

AJ