Београд, 11.05.2012.

Пресуду II-4 УЖ 202-12 од 11.05.2012.-заштита изборног права

Република Србија

 

 

УПРАВНИ СУД

 

 

ОДEЉЕЊЕ У НИШУ

 

 

II-4 Уж 202/12

 

 

Дана 11.05.2012. године

 

 

Београд

 

 

 

 

У ИМЕ НАРОДА

 

 

 

 

 

Управни суд, у већу састављеном од судија: Десе Симић, председника већа, Томислава Медведа и Драгана Јовановића, чланова већа, са судијским саветником Сандром Газетић, записничарем, одлучујући по жалби жалиоца Уједињени региони Србије – Станоје Стојановић, чији је овлашћени представник Станоје Стојановић из Доњег Душника, Гаџин Хан, ради поништаја решења Општинске изборне комисије Гаџин Хан, број 013-1-V-1 од 08.05.2012.године, у поступку заштите изборног права, у нејавној седници већа, одржаној дана 11.05.2012.године у 11,57 часова, донео је:

 

 

 

П Р Е С У Д У

 

 

 

Жалба СЕ ОДБИЈА.

 

 

 

О б р а з л о ж е њ е

 

 

 

 

Ожалбеним решењем одбијен је приговор жалиоца, број 013-1-V од 07.05.2012.године, којим приговором је жалилац изразио сумњу да је приликом пребројавања гласова са гласачких листића и њиховог евидентирања могло доћи до погрешног уноса података, што би евентуално могло да проузрокује штетне последице по жалиоца, односно по изборну листу жалиоца на тај начин да ова листа не оствари потребан број гласова, довољан за цензус.

 

 

 

Жалбом поднетом Управном суду дана 09.05.2012.године у 16,52 часова, коју је погрешно означио као „тужбу“, жалилац наводи да им је ожалбеним решењем одбијен захтев да им се омогући увид и провера бирачких спискова са бирачких места и упоређивање са бројем гласачких листића, бројем гласова и подацима унетим у записник. Сматра да је, при одлучивању, погрешно и непотпуно утврђено чињенично стање, да је погрешно примењено материјално право, те да је све ово резултирало доношењем неодрживе и противзаконите одлуке. Сматра да је ожалбено решење нејасно и неразумљиво, те да се због тога не може са сигурношћу испитати, што све представља битну повреду правила поступка. Истиче, затим, да је одредбом члана 26. став 4. Закона о локалним изборима предвиђено да сваки подносилац изборне листе има право да у року од 48 часова од дана објављивања збирне изборне листе изврши, преко лица које овласти, увид у све поднете изборне листе и документацију поднету уз њих. Наводи, међутим, да је Комисија поступила противзаконито, те да је одбила да жалиоцу омогући увид у поднете листе и документацију поднету уз изборне листе. Предлаже да суд усвоји жалбу, поништи ожалбено решење, те да наложи надлежном органу да у поновном поступку поступи по примедбама суда и да донесе ново, законито решење.

 

 

 

У одговору на жалбу, који је Изборна комисија доставила Суду 11.05.2012.године у 9,44 часова, наводи се да су жалбени наводи нејасни и противречни, да није јасно из жалбе, као уосталом ни из приговора, на које неправилности жалилац указује, да ли указује на неправилности које се тичу увида у поднете листе кандидата за избор одборника Скупштине општине Гаџин Хан и у документацију поднету уз изборне листе кандидата, будући да је збирна изборна листа утврђена још 21.априла 2012.године, а да је објављена 26.априла 2012.године, или жалилац, заправо, изражава сумњу да је приликом пребројавања гласачких листића на бирачком месту, приликом утврђивања изборних резултата на конкретном бирачком месту, дошло до погрешног уноса података у записнике и да изборни резултати нису правилно утврђени. Ниједним наводом жалилац не указује о каквим се неправилностима, заправо, у конкретном случају ради. Предлаже да суд тужбу одбије.

 

 

 

Уз одговор на жалбу, Комисија је, истога дана, у исто време, доставила и све списе предмета ове изборне ствари, а посебно ожалбено решење, записник са седнице Изборне комисије од 08.05.2012.године, на којој је одлучено о приговору, приговор жалиоца, Пословник о раду Општинске изборне комисије Гаџин Хан, решење о утврђивању Збирне изборне листе за изборе за одборнике у Скупштини општине Гаџин Хан, решење о проглашењу Изборне листе жалиоца, као и овлашћење за лице испред подносиоца Изборне листе за подношење изборне листе и предузимање изборних радњи.

 

 

 

Оцењујући законитост ожалбеног решења, сходном применом одредаба закона којима се уређује поступак у управним споровима, а на основу одредбе члана 54. став 3. Закона о локалним изборима, оценом навода жалбе, одговора на жалбу, као и свих списа ове изборне ствари, Управни суд налази да је жалба благовремена, да је поднета од овлашћеног лица и да је неоснована.

 

 

 

По оцени овог суда Општинска изборна комисија Гаџин Хан је правилно одлучила одбијајући приговор жалиоца, дајући за своју одлуку законите разлоге, које у свему прихвата и Управни суд.

 

 

 

Наиме, према наводима образложења ожалбеног решења Изборна комисија је овако одлучила будући да су наводи приговора крајње уопштени, неодређени, нису конкретни, нити жалилац – подносилац приговора уопште доставља било какав доказ о евентуалним неправилностима у раду бирачких одбора на бирачким местима, приликом утврђивања резултата гласања. У својим разлозима наводи да је законско овлашћење бирачког одбора да непосредно спроведе гласање, да обезбеди правилност и тајност гласања, да утврди резултате гласања на бирачком месту и да обавља друге послове одређене законом. Изборна листа жалиоца је на сваком бирачком месту имала своје представнике у бирачким одборима, како у сталном тако и проширеном саставу, који су имали могућност непосредне контроле и могућност приговора на конкретно уочену неправилност или нетачност података, што нису користили, а своје представнике су такође имали и у Изборној комисији који такође нису имали никаквих примедби на начин контроле, односно рачунске тачности података из записника о раду бирачких одбора, са конкретних бирачких места.

 

 

 

Одредбом члана 15. став 1. тачка 1. прописано је да се изборна комисија стара о законитости спровођења избора одборника, а тачком 9. да утврђује и објављује укупне резултате избора одборника. Одредбом члана 16. став 1. прописано је да бирачки одбор ради у сталном и проширеном саставу, ставом 2. истог члана је прописано да бирачки одбор у сталном саставу чине председник и најмање 4 члана, а ставом 3. да се у погледу утврђивања састава бирачком одбора у проширеном саставу, примењују одредбе овог закона које се односе на изборну комисију у проширеном саставу. Одредбом члана 17. став 1. прописано је да бирачки одбор непосредно спроводи гласање, обезбеђује правилност и тајност гласања, утврђује резултате гласања на бирачком месту и обавља друге послове одређене законом. Ставом 2. овог члана истог закона прописано је да се бирачки одбор стара о одржавању реда на бирачком месту за време гласања, а да ближа правила о раду бирачког одбора одређује изборна комисија.

 

 

 

Жалилац, међутим, ни уз приговор ни уз жалбу не пружа ниједан доказ, нити указује о каквим се неправилностима и незаконитостима ради, у конкретном случају, на бирачким местима, осим што изражава сумњу да је приликом пребројавања гласова могло доћи до погрешног уноса података, што би проузроковало штетне последице по наведену Изборну листу, на тај начин да ова листа не може да оствари потребан број гласова за цензус у локалној скупштини општине, како наводи у приговору. У жалби, међутим, наводи да му није омогућено да изврши увид, у законском року од 48 часова од дана објављивања збирне изборне листе, у поднете листе и у документацију која је поднета уз њих. Притом не нуди никакав доказ да је уопште тражио и у ком року да му се такав увид омогући, при чињеници да је Збирна изборна листа за избор одборника Скупштине општине Гаџин Хан објављена 26. априла 2012.године, те да је рок за увид у све поднете изборне листе и документацију поднету уз њих за жалиоца протекао, будући да је одредбом члана 26. став 4. Закона о локалним изборима прописано да сваки подносилац изборне листе има право да у року од 48 часова од дана објављивања збирне изборне листе изврши, преко лица које овласти, увид у све поднете изборне листе и документацију поднету уз њих.

 

 

 

Како жалилац жалбом не указује, као уосталом ни приговором, нити за то пружа доказе о каквим се неправилностима на бирачким местима у конкретном случају ради, а које би могле бити од утицаја на законитост утврђивања резултата на бирачким местима, од стране бирачких одбора, а с тим у вези, последично, на утврђивање укупних резултата избора одборника, од стране изборне комисије, то Суд налази да ожалбеним решењем није повређен закон на штету жалиоца и да је жалба неоснована, па је жалбу одбио, одлучујући као у диспозитиву, применом одредбе члана 40. став 2. Закона о управним споровима, а која одредба се сходно примењује на основу одредбе члана 54. став 3. Закона о локалним изборима.

 

 

 

 

ПРЕСУЂЕНО У УПРАВНОМ СУДУ

 

 

дана 11.05.2012.године у 11,57 часова, II-4 Уж 202/12

 

 

 

Записничар                                  Председник већа - судија

Сандра Газетић,с.р.                          Деса Симић,с.р.

 

 

 

За тачност отправка

 

управитељ писарнице

 

Дејан Ђурић

 

 

АЈ