Београд, 31.05.2012.

Пресуда 23 УЖ 559-12-заштита изборног права


Република Србија         
УПРАВНИ СУД
23  Уж. 559/12        
01.06.2012. године
Б е о г р а д


          
У ИМЕ НАРОДА


 
Управни суд, у већу састављеном од судија: Невене Милојчић председника већа, Стева Ђурановића и Жељка Шкорића чланова већа, са судијским саветником Миром Стевић Капус, као записничарем, одлучујући о жалби Ненада Стоицовског, као овлашћеног лица подносиоца Изборне листе Демократске странке Србије, против решења Општинске изборне комисије Градске општине Сурчин бр. IV- 02-013-37/12 од 26.05.2012. године, у предмету заштите изборног права, у нејавној седници већа  одржаној дана 01.06.2012. године, у 12.20 часова, донео је



П Р Е С У Д У

  
Жалба СЕ УСВАЈА и ПОНИШТАВА решење Општинске изборне комисије Градске општине Сурчин бр. IV- 02-013-37/12 од 26.05.2012. године.


О б р а з л о ж е њ е


  
Ожалбеним решењем одбија се, као неоснован приговор бр. 656 од 07.05.2012. године са допунама приговора  бр. 667 од 09.05.2012. године, бр. 672 од 11.05.2012. године и допуна приговора од 25.05.2012. године у 22.15 часа лично предат изборној комисији, изјављен од стране овлашћеног лица Демократске странке Србије Ненада Стоицовског.

  
У жалби поднетој Управном суду препорученом пошиљком R 4504368 дана 28.05.2012. године у 18.00 часова која је у суду примљена 29.05.2012. године у 8.51 часова, жалилац указује да је приликом доношења ожалбеног решења дошло до битних повреда одредаба Закона о локалним изборима, Закона о избору народних посланика, Упутства за спровођење избора за народне посланике, Правила о раду бирачких одбора за координирано спровођење свих избора расписаних за 06.05.2012. године и Закона о општем управном поступку. У жалби наводи да је због бројних неправилности у поступку утврђивања резултата гласања за избор одборника ГО Сурчин на изборима одржаним 06.05.2012. године, уложио приговор дана 07.05.2012. године, допуњен поднесцима од 08.05. и 10.05.2012. године. Даље је навео да су пресудама Управног суда у Београду Уж 473/12 и Уж 474/12 од 18.05.2012. године усвојене жалбе жалиоца и поништена решења Општинске изборне комисије Градске изборне комисије Сурчин ОИК IV-02-013-34/2012-1 и ОИК- IV-02-013-34/2012-2 од 11.05.2012. године, а Општинској изборној комисији Градске општине Сурчин наложено да понови поступак одлучивања по основу приговора овлашћеног лица Демократске странке Србије. У жалби даље наводи да је поводом закључка Општинске изборне комисије IV-02-013-36/2012 од 22.05.2012. године којим је  жалиоцу наложено да прецизира које су конкретне неправилности учињене за свако бирачко место, дописом од 25.05.2012. године прецизирао неправилности на појединим бирачким местима. Жалилац сматра да су у проведеном поступку одлучне чињенице непотпуно и погрешно утврђене, да се у образложењу наводи да су јасно и недвосмислено утврђене чињенице да на појединим, таксативно набројаним бирачким местима, није било неправилности, при чему није наведено на бази којих доказа се исто утврђује, обзиром да Општинска изборна комисија није ни имала увид у изборни материјал у периоду између прецизирања из допуне приговора од 25.05.2012. године и доношења ожалбеног решења од 26.05.2012. године, јер се изборни материјал почев од послеподневних часова 25.05.2012. године налази у Општинској згради закључан од стране новоконституисане власти. Истиче и да је диспозитив ожалбеног решења нејасан и у противречности са образложењем јер се за поједина бирачка места наводе законски разлози за понављање избора на тим местима, али се ипак све одбија, као и да у образложењу нису обухваћена сва места која су била предмет приговора, односно допуне приговора. У жалби истиче да је на бирачким местима 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 20, 22, 26 број гласачких листића у гласачкој кутији ( збир неважећих и важећих листића) већи од броја бирача који су гласали ( заокружени редни бројеви у изводу из бирачког списка), што је по мишљењу жалиоца применом члана 35. став 9. Закона о локалним изборима разлог за понављање гласања на наведеним бирачким местима. Такође истиче да су на бирачким местима 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26 и 27 вршене исправке без парафа или потписа било ког од одговорних лица на записницима које су потписали чланови бирачког одбора, што значи да резултати који су унети у бази и на основу којих су израчунати резултати не одговарају ономе што су чланови бирачких одбора утврдили и потписали. Са изнетих разлога предлаже да суд применом члана 55. Закона о локалним изборима мериторно одлучи,  применом члана 50. и 53. истог закона поништи избор одборника на наведеним бирачким местима и одреди понављање избора на истима, односно да поништи ожалбену одлуку и врати Општинској изборној комисији на поновно одлучивање уз обавезу утврђивања чињеничног стања.

  
Општинска изборна комисија Градске општине Сурчин, доставила је Управном суду дана 30.05.2012. године у 18.00 часова,  списе предмета, који се односе на поднету жалбу и ожалбено решење.

  
Одлучујући о поднетој жалби, на основу одредбе члана 54. став 1. Закона о локалним изборима (“Службени гласник РС”, бр. 129/07...54/11), Управни суд је нашао да је жалба основана.

  
Према образложењу ожалбеног решења, исто је донето у извршењу пресуда Управног суда Уж 473/12 и Уж 474/12 од 18.05.2012. године. Даље се у образложењу наводи да је Општинска изборна комисија Градске општине Сурчин дана 26.05.2012. године одржала седницу, на којој су јасно и недвосмислено утврђене следеће чињенице: да на бирачким местима 1, 2, 4, 5, 7, 14, 17, 26 и 27- укупан број гласачких листића у кутији ( збир важећих и неважећих листића) није већи од броја лица која су гласала – потписала Извод из бирачког списка, да је Записник о раду бирачких одбора  исправљен на бирачком месту, као и да је потписан од стране представника ДСС, и да није било никаквих примедби. У погледу бирачких места 7, 14 и 17 утврђено је и да је Записник о раду бирачких одбора исправљен на бирачком месту (број 17), а  у броју примљених листића на бирачким местима 7 и 14.  Такође је, утврђено је да је на бирачком месту 3 Записник о раду бирачких одбора исправљен на бирачком месту, да је потписан од стране представника ДСС, те да није било никаквих примедби. За бирачка места 6, 9, 10, 11 и 13 утврђено је да укупан број гласачких листића у кутији (збир важећих и неважећих листића) није већи од броја лица која су гласала – потписала Извод из бирачког списка,  бирачко место број 8 утврђено је да недостаје једна потврда у бирачком праву за гласање ван бирачког места, те да из тог разлога постоји један гласачки листић више у кутији ( од броја лица која су гласала), а што по мишљењу комисије није разлог за понављање избора. За бирачко место број 12 утврђено је да је Записник о раду бирачких одбора исправљен је приликом примопредаје изборног материјала пред ОИК без парафа, да су председник и заменик председника бирачког одбора спремни су да дају изјаву којом тврде да су то пропустили али да су у сваком тренутку спремни да то учине. На бирачком месту 16 утврђено је приликом увида у изборни материјал да је пронађено 19 гласачких листића од којих један међу неупотребљеним листићима, а 18 у коверти са неважећим листићима, али да, пошто нису евидентирани у записнику, Комисија је мишљења да то није разлог за понављање избора на том бирачком месту. За бирачко место 18 утврђено је да укупан број гласачких листића у кутији ( збир важећих и неважећих листића ) није већи од броја лица која су потписала Извод из бирачког списка, да је Записник о раду бирачких одбора исправљен је на бирачком месту и констатовано је да постоји примедба али да није било приговора, те да Комисија о тој примедби није одлучивала. За бирачко место 19 утврђено је да је Записник о раду бирачких одбора исправљен приликом примопредаје изборног материјала пред ОИК без парафа и да су председник и заменик председника бирачког одбора су спремни да дају изјаву којом тврде да су то пропустили али да су у сваком тренутку спремни да то учине. За бирачко место 20 утврђено је да  укупан број гласачких листића у кутији (збир важећих и неважећих листића) није већи од броја лица која су потписала Извод из бирачког списка, утврђено је и да је тачно да недостаје једна потврда о бирачком праву, што као последицу може имати да лице које је употребило гласачки листић није евидентирано као такво. За бирачко место 22 утврђено је да је исто лице, које је гласало ван бирачког места, потписало две потврде о бирачком праву (и вероватно употребило два гласачка листића), што је за последицу имало постојање једног гласачког листића више у кутији од броја лица која су гласала, али да како није било примедби од стране представника било које политичке странке, Комисија је заузела становиште да то није разлог за понавање избора на том бирачком месту. За бирачко место 24 утврђено је да укупан број гласачких листића у кутији (збир важећих и неважећих листића) није већи од броја лица која су гласала – потписала Извод из бирачког списка, да је Записник о раду бирачких одбора исправљен приликом примопредаје изборног материјала пред ОИК без парафа, да су председник и заменик председника бирачког одбора спремни да дају изјаву којом тврде да су то пропустили али да су у сваком тренутку спремни да то учине. Такође је Изборна комисија утврдила да је Демократска странка Србије имала своје представнике на свим бирачким местима, као и у општинској изборној комисији, те да нико од њих није изнео никакве примедбе, нити уложио било какав приговор. Са напред изнетих разлога Општинска изборна комисија Градске општине Сурчин одлучила је као у диспозитиву ожалбеног решења.

  
По оцени суда, ожалбеним решењем одлучујући по коначном прецизираном приговору овде жалиоца поднетом 25.05.2012. године, повређен је закон на штету жалиоца. Будући да у образложењу решења Комисија не наводи довољне, ни јасне разлоге за одбијање приговора, нити правне прописе, који, с обзиром на утврђено чињенично стање, упућује на решење какво је дато у диспозитиву ожалбеног решења.

  
Одредбом члана 35. став 1. Закона о локалним изборима прописано је да по завршеном гласању бирачки одбор приступа утврђивању резултата гласања на бирачком месту. Одредбом става 9. истог члана наведеног закона прописано је да се, кад се утврди да је број гласачких листића у гласачкој кутији већи од броја бирача који су гласали, или у гласачкој кутији није нађен контролни листић, бирачки одбор се распушта и именује нови, а гласање на том бирачком месту се понавља.

  
Одредбом члана 36. став 1. Закона о локалним изборима прописано је да бирачки одбор, по утврђивању резултата гласања, у записник о свом раду уноси: број примљених гласачких листића; број неупотребљених гласачких листића; број неважећих гласачких листића; број важећих гласачких листића; број гласова датих за сваку изборну листу; број бирача према изводу из бирачког списка и број бирачка који су гласали. Одредбом става 2. истог члана прописано је да се у записник о раду бирачког одбора уносе и примедбе и мишљења чланова бирачког одбора, подносиоца изборних листа и заједничких представника подносилаца изборних листа, као и све друге чињенице од значаја за гласање. Ставом 3. овог члана прописано је да записник о раду бирачког одбора потписују сви чланови бирачког одбора.

  
С обзиром на наведено чињенично стање, по оцени Управног суда, Општинска изборна комисија Градске општине Сурчин битно је повредила одредбе Закона о локалним изборима, у поступку спровођења и утврђивања резултата гласања, и то конкретно одредбу члана 35. став 9. Закона о локалним изборима.  Изборна комисија је ожалбеним решењем утврдила чињенице да  је на бирачким местима број 8, 20 и 22 постојао један гласачки листић више у кутији (од броја лица која су гласала) што су неправилности које су изричито законом прописане као неправилности које директно воде поништавању избора, распуштању бирачког одбора и понављању избора на тим бирачким местима. Због тога се по налажењу суда не може прихватити закључак Изборне комисије да ове утврђене неправилности нису разлог за понављање избора на овим бирачким местима јер је исти супротан наведеној изричитој законској одредби из члана 35. став 9. Закона о локалним изборима.

  
Поред наведеног, разлози у образложењу ожалбеног решења који се односе на неправилности на бирачким местима означеним у коначно прецизираном приговору не могу се прихватити као правилни и законити. Ово нарочито при чињеници да је Изборна комисија утврдила постојање неправилности на следећим бирачким местима и то: да је на бирачким местима 7, 14 и 17 утврђено да је Записник о раду бирачких одбора исправљен на бирачком месту (број 17), а  у броју примљених листића на бирачким местима 7 и 14, да је на бирачком месту 8 утврђено да недостаје једна потврда о бирачком праву за гласање ван бирачког места, те да из тог разлога постоји један гласачки листић више у кутији ( од броја лица која су гласала), за бирачко место број 12 утврђено је да је Записник о раду бирачких одбора исправљен је приликом примопредаје изборног материјала пред ОИК без парафа. На бирачком месту 16 утврђено је приликом увида у изборни материјал да је пронађено 19 гласачких листића од којих је један међу неупотребљеним листићима, а 18 у коверти са неважећим листићима, за бирачко место 18 утврђено је да укупан број гласачких листића у кутији ( збир важећих и неважећих листића ) није већи од броја лица која су потписала Извод из бирачког списка, да је Записник о раду бирачких одбора исправљен је на бирачком месту и констатовано је да постоји примедба али да није било приговора. Даље је  за бирачко место 19 утврђено да је Записник о раду бирачких одбора исправљен приликом примопредаје изборног материјала пред ОИК без парафа, за бирачко место 22 утврђено је да је исто лице, које је гласало ван бирачког места, потписало две потврде о бирачком праву (и вероватно употребило два гласачка листића), што је за последицу имало постојање једног гласачког листића више у кутији од броја лица која су гласала, али да није било примедби од стране представника било које политичке странке, за бирачко место 24 утврђено је да укупан број гласачких листића у кутији (збир важећих и неважећих листића) није већи од броја лица која су гласала – потписала Извод из бирачког списка, да је Записник о раду бирачких одбора исправљен приликом примопредаје изборног материјала пред ОИК без парафа. Суд налази да Општинска изборна комисија у ожалбеном решењу не даје разлоге  за чињенични закључак да је исправка записника вршена на бирачком месту, што значи уз сагласност свих чланова бирачког одбора. Ово стога што из списа предмета - Записника бирачких одбора произлази да околност вршења исправке математичких грешака у истим није констатована од стране бирачког одбора и исправке нису парафиране.

  
Неоснован је захтев жалиоца да Управни суд мериторно реши овај изборни спор, јер нису испуњени услови из члана 55. став 2. наведеног закона, с обзиром да чињенично стање не пружа поуздан основ да суд уместо ОИК-а одлучи о основаности приговора.

  
Са напред изнетих разлога налазећи да је ожалбеним решењем повређен закон на штету жалиоца Управни суд је применом одредбе члана 55. став 1. Закона о локалним изборима одлучио као у диспозитиву пресуде. 

ПРЕСУЂЕНО У УПРАВНОМ СУДУ
дана 01.06.2012. године, у 12.20 часова, 23 Уж. 559/12

Записничар                                            Председник већа-судија
Мира Стевић Капус, с.р.                         Невена Милојчић, с.р.

За тачност отправка
Управитељ писарнице
Дејан Ђурић

БТ