Београд, 18.05.2012.

Пресуда III-9 Уж 499-12 - заштита изборног права

Република Србија
УПРАВНИ СУД 
Одељење у Новом Саду
III-9 Уж  499/12
Дана 17.05.2012. године
Б е о г р а д

        
У ИМЕ НАРОДА


     
Управни суд, у већу састављеном од судија: Душанке Марјановић, председника већа, Руже Урошевић и Зорице Китановић, чланова већа, са судијским сарадником Еленом Петровић, као записничарем, одлучујући о жалби Зорана Марића, кандидата за одборника у Скупштини општине Темерин, за Изборну листу “Јединствена Србија - Социјалдемократска партија Србије”, изјављеној против закључка Општинске изборне комисије Темерин број 013-55-1/2012 од 14.05.2012. године, у правној ствари заштите изборног права, у нејавној седници већа одржаној дана 17.05.2012. године у 17,00 часова,  донео је 

П Р Е С У Д У

  Жалба се УСВАЈА и ПОНИШТАВА закључак Општинске изборне комисије Темерин број 013-55-1/2012 од 14.05.2012. године.


О б р а з л о ж е њ е

Ожалбеним закључком одбачена је допуна приговора овлашћеног представника и кандидата за одборника за Изборну листу  “Јединствена Србија -  Социјалдемократска партија Србије”, Зорана Марића, поднета дана 09.05.2012. године у 9,00 часова, за понављање избора на бирачком месту бр. 28  у општини Темерин, као неблаговремена.  

Жалбом поднетом Управном суду непосредно дана 16.05.2012. године, у 13,55 часова, Зоран Марић, кандидат за одборника у Скупштини општине Темерин, за Изборну листу “Јединствена Србија -  Социјалдемократска партија Србије”,  оспорава законитост закључка  Општинске изборне комисије Темерин због повреде правила поступка,  погрешно и непотпуно утврђених чињеница и погрешне примене одредаба Закона о локалним изборима и Закона о општем управном поступку.  Објашњава да је по окончању избора дана 06.05.2012. године, након  20,00  часова, заједно са осталим учесницима избора затражио увид у бирачки материјал, а да је Изборна комисија на својој 28. сединици, одржаној  тек дана  07.05.2012. године, у  20,15  часова, одредила да  странка Јединствена Србија може да изврши преглед изборног материјала тек дана  08.05.2012. године, у периоду од  15,00  до 18,00 часова. Додаје да је у законском року од 24 часа и писмено захтевао од Комисије да му омогући увид у целокупан изборни материјал, а посебно у изводе из бирачких спискова, записнике бирачких одбора, записнике изборне комисије и гласачке листиће. Изборна комисија је омогућила увид    у тражени материјал тек 08.05.2012. године у 16,30 часова, којом приликом је жалилац утврдио неправилности на које је указао у допуни приговора, предатог Комисији дана 09.05.2012. године у 9,00  часова, у оквиру рока од 24 часа од момента када му је омогућен увид у изборни материјал. Како му Комисија није омогућила увид у бирачки материјал у законском року од  24 часа за улагање приговора, сматра да је неоснован навод Комисије, изнет у ожалбеном закључку, да је допуна уложеног приговора неблаговремена. Са изнетих разлога, предлаже да суд преиначи ожалбени закључак, утврди да је допуна приговора благовремена, уважи разлоге изнете у допуни приговора и наложи Општинској изборној комисији Темерин да понови изборе на том бирачком месту.
 
У одговору на жалбу достављеном Управном суду непосредно дана 17.05.2012. године, у 00,16 часова, Општинска изборна комисија Темерин је навела да је ожалбени закључак донет у извршењу налога из пресуде Управног суда број Уж.317/2012 од 12.05.2012. године. Упућује на одредбу члана 52. став 2. Закона о локалним изборима која предвиђа да се приговор подноси у року од 24 часа од дана када је одлука донета, извршена радња или учињен пропуст, чијом применом је допуну приговора, поднету дана 09.05.2012. године, у 9,00 часова, односно након истека законског рока од 24 часа,  закључком одбацила као неблаговремену. Додаје да Закон о локалним изборима не предвиђа могућност подношења допуне благовременог приговора, а у прилог наводима из закључка додаје да би другачије поступање имало за резултат правну несигурност. Указује да је нетачан навод изнет у жалби да жалиоцу није омогућен увид у изборни материјал у законом предвиђеном року, будући да је Комисија у свему поступила у складу са законом и у року од 5 дана од дана одржавања избора жалиоцу омогућила увид у изборни материјал. Са изнетих разлога, предлаже да суд жалбу одбије, као неосновану.

Одлучујући о благовремено поднетој жалби, на основу одредбе члана 54. став 1. Закона о локалним изборима (''Службени гласник РС'', бр. 129/07 ... 54/11), оценом ожалбеног закључка, навода жалбе, одговора на жалбу као и свих списа ове правне ствари достављених  уз одговор на жалбу, Управни суд је нашао да је жалба жалиоца основана.

У образложењу ожалбеног закључка од 14.05.2012. године, Општинска изборна комисија Темерин се позвала на пресуду Управног суда III-12 Уж. 317/12 од 12.05.2012. године, којом је уважена жалба овлашћеног представника изборне листе ''Јединствена Србија – Социјалдемократска партија Србије'' Зорана Марића и поништено решење Општинске изборне комисије Темерин од 09.05.2012. године, којим је одбијен приговор жалиоца. Поменутом пресудом суд је наложио Комисији да отклони противречности у диспозитиву решења, као и да одлучи о благовремености допуне приговора од 09.05.2012. године и да то образложи. Комисија у образложењу ожалбеног закључка даље наводи да је подносилац приговора 09.05.2012. године, поднео допуну приговора Општинској изборној комисији због неправилности у поступку спровођења, утврђивања и објављивања резултата избора за одборнике Скупштине општине Темерин. У допуни приговора је  навео да је након увида у изборни материјал утврђено да постоје одређене неправилности и то: да број потписаних бирача који су гласали по изводу из бирачког списка не одговара броју изашлих бирача на гласачком месту; да је у гласачкој кутији пронађено десет гласачких листића више; да је међу неважећим гласачким листићима пронађен један важећи гласачки листић изборне листе СПС – ПУПС, а да је међу гласачким листићима изборне листе ДСС – НС пронађен један гласачки листић изборне листе ДС и један неважећи гласачки листић, као и да је у записнику о раду бирачког одбора о спровођењу гласања и других резултата гласања за избор одборника, утврђено да је за изборну листу УРС гласало 32 гласача, док је у пребројавању гласачких листића утврђено да ова листа има 33 важећа гласачка листића.

У вези навода, изнетих у допуни приговора, указује да Комисија није утврдила никакве неправилности у спровођењу избора и да је на бирачком месту број 28 утврдила резултате гласања према записнику о раду бирачког одбора. При том наводи, да је утврдила да је бирачки одбор на поменутом бирачком месту поступио у свему у складу са одредбама Правила о раду бирачких одбора за координирано спровођење свих избора, односно да није вршио никакво дописивање нити друге промене у изводима и да у записник о раду није унета ниједна примедба од стране чланова бирачког одбора. Осим изнетог, позивајући се на одредбу члана 52. став 2. Закона о локалним изборима, који предвиђа да се приговор подноси у року од 24 часа од дана доношења одлуке, извршења радње или учињеног пропуста, указује да је допуна приговора поднета дана 09.05.2012. године, у 9,00 часова, односно након истека законом прописаног рока за подношење приговора, те да је стога исту третирала као неблаговремену. Наводи да се након истека рока за приговор не може допуном приговора поднети нови приговор, те да се стога допуна сматра неблаговременом.

Међутим, по оцени Управног суда, ожалбеним закључком је повређен закон на штету жалиоца, јер се допуна приговора, поднета од стране жалиоца након подношења приговора на решење Општинске изборне комисије Темерин, не може сматрати као самостално поднети приговор, како је то нашла Комисија, нити се о његовој основаности може одлучивати посебним актом. Наиме, Општинска изборна комисија Темерин није могла ожалбеним закључком да одбаци допуну приговора, јер се допуна приговора не сматра самосталним правним средством. О допуни приговора Комисија је могла да се изјасни само  приликом доношења одлуке по приговору и то тако да не разматра наводе изнете у допуни приговора, ако се исти не односе на већ изнете разлоге из приговора. Разматрањем навода изнетих у допуни приговора, који се разликују од навода изнетих у приговору, будући да се њима указује на неправилности у поступку спровођења, утврђивања и објављивања резултата избора за одборнике Скупштине општине Темерин, за које је подносилац допуне приговора сазнао тек након увида у изборни материјал, Комисија је поништила императивност норми о роковима за изјављивање правних лекова.

Иако је Општинска изборна комисија Темерин оценила да је жалилац неблаговремено поднео допуну приговора  и због тога одбацила допуну приговора као неблаговремену, Комисија је у образложењу закључка дала оцену навода из допуне приговора, и разлоге који се односе на неправилности у поступку спровођења, утврђивања и објављивања резултата избора за одборнике у Скупштини општине Темерин. Осим тога, у образложењу закључка је цитирала одредбу члана 52. Закона о локалним изборима, према којој је рок за подношење приговора 24 часа од дана када је донета одлука, односно извршена радња или учињен пропуст, али није навела разлоге због којих је допуна приговора неблаговремена. Поступајући на наведени начин, Општинска изборна комисија Темерин је поступила противно одредби члана 199. став 2. Закона о општем управном поступку (“Службени лист СРЈ”, бр. 33/97 и 31/2001 и “Службени гласник РС”, бр. 30/2010), којом је прописано да образложење решења, између осталог садржи: кратко излагање захтева странака, утврђено чињенично стање, по потреби и разлоге који су били одлучни при оцени доказа, разлоге због којих није уважен који од захтева странака, правне прописе и разлоге који с обзиром на утврђено чињенично стање упућују на решење какво је дато у диспозитиву,  јер разлози дати у образложењу ожалбеног закључка не упућују на одлуку каква је дата у диспозитиву.

Са изнетих разлога, налазећи да је ожалбеним закључком повређен закон на штету жалиоца, суд је применом одредбе  члана 40. став 1. и 2. Закона о управним споровима (''Службени гласник РС'', број 111/09), који се сходно примењује на основу одредбе члана 54. став 3. Закона о локалним изборима, одлучио као у диспозитиву ове пресуде.


ПРЕСУЂЕНО У УПРАВНОМ СУДУ
дана 17.05.2012. године, у 17,00 часова, III-9 Уж 499/12

Записничар                                  Председник већа- судија
Елена Петровић,с.р.                  Душанка Марјановић,с.р.


За тачност отправка
Управитељ писарнице
Дејан Ђурић